Jag bor i en lägenhet med en säkerhetsdörr från 90-talet som ytterdörr där dörrkarmen är i metall och väggarna betong. Jag skulle vilja sätta en elektrisk ringklocka på dörrkarmens utsida vilket innebär att jag behöver dra en elkabel igenom karmen.
När jag lossar på plastpluggarna på karmen, som döljer monteringsanordningen, så verkar det finnas gott om utrymme men jag skulle behöva lossa den vänstra sidan av dörrkarmen för att dra kablarna på ett bra sätt.
Det verkar som att dörrkarmen är uppdelad i sektioner men jag är osäker på om jag kan få bort/lossa på en sektion utan att ta bort hela karmen/dörren (vilket jag ogärna gör).

Är det någon som känner igen denna konstruktion och vet om det är möjligt?

Jag lossade 6 vanliga stjärnskruvar, som satt innanför plastpluggarna på sektionen jag vill ha bort, men det verkade inte ge någonting.
 
  • Ytterdörr från 90-talet med metallkarm och mörkbrun yta omgiven av betongväggar, försedd med låsanordning och dörrhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träfärgad säkerhetsdörr med metallkarm och synliga skruvar, från ett 90-tals lägenhetsbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en metall dörrkarm med en borttagen plastplugg och en skruv synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Sätt dit ett trådlöst , så har du inga bekymmer med hål eller annat , det blir nog lite överkurs med dina tankar om dörrklocka
 
L Liteavvarje skrev:
Sätt dit ett trådlöst , så har du inga bekymmer med hål eller annat , det blir nog lite överkurs med dina tankar om dörrklocka
När jag skrev inlägget så tänkte jag att någon skulle föreslå det du just gjorde men jag glömde att skriva något om det då. Det är inte aktuellt med en trådlös.
 
Varför lossa karmstycket? Du kommer långt med lite ståltråd, lina och tålamod. Borra där ringklocka ska sitta, borra ytterligare ett hål där kabeln skall dras ut, börja med att mata in stark flätlna (fiskelina) genom det övre hålet, mata på så mycket du får in. Stick in ståltråd med en liten krok och börja fiska. När du fått tag i linan knyter du på kabeln och drar igenom den.
Men måste fråga, varför inte en trådlös? Finns mängder med möjligheter med typ Nexa. Allt från att halllampan tänds när någon ringer på till separata mottagare i varje rum/balkong!
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Hum, efter noggrannare titt så vette tusan om du har utrymme bakom isoleringen, alternativt att du drar kabeln rakt igenom och sedan låter den gå utmed karmen till golv/tak.
 
E EI30-SaC skrev:
Varför lossa karmstycket? Du kommer långt med lite ståltråd, lina och tålamod. Borra där ringklocka ska sitta, borra ytterligare ett hål där kabeln skall dras ut, börja med att mata in stark flätlna (fiskelina) genom det övre hålet, mata på så mycket du får in. Stick in ståltråd med en liten krok och börja fiska. När du fått tag i linan knyter du på kabeln och drar igenom den.
Men måste fråga, varför inte en trådlös? Finns mängder med möjligheter med typ Nexa. Allt från att halllampan tänds när någon ringer på till separata mottagare i varje rum/balkong!
Det är en specifik ringklocka som monteras innefrån och sedan en låsmutter/ring på utsidan, så jag behöver komma åt från insidan, och som du säger så skulle det också underlätta kabeldragningen.
 
Någon mer som har input på den faktiska frågan?
 
Stålkarmar brukar vara i "ett" stycke så att plocka bort ena sidan går nog inte.

Fodren går säkert demontera.
 
Ofta går det att lossa innerdel som foder för annars är det svårt att montera dörren ;)
Men det är rätt meningslöst då du inte kan komma åt att montera något på insidan av det yttre fodret, det kräver att hela karmen lossas.
Jag lägger ytterligare en röst på trådlöst eller så får du använda en annan tryckknapp och fiska kabel.

Oj ser nu att det var en gammal tråd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.