Hej,

Behöver lossa kablarna i denna lampkoppling som jag antar har snabbkopplingar då jag vill korta sladden. Någon som har tips på hur? Försökt trycka på lite stift här och där samtidigt som jag drar men lyckas ej.

Eller skulle det funka att klippa av de två befintliga kablarna så långt in jag kan sedan skala ner kabeln dit jag vill ha den och stoppa in de två nya i de andra två lediga snabbkopplingarna (då det finns totalt 4). Detta kanske är enklast.

Tack Hand håller öppen EU-strömkontakt med synliga ledningar: brun, blå, skyddsjord ej ansluten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person håller en öppen laddningskapsel med USB-kontakt, vit kabel, interiör synlig, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Ser ut som att man ska trycka ner en liten skruvmejsel här:
Närbild på öppen elkontakt med blå och brun tråd; säkerhetsrisk vid felaktig hantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det brukar se ut så åtminstone, den ena metallfjädern på båda sidor är tryckt lite mot mitten av kablarna som är monterade. Petar man ner en liten mejsel här och bänder metallen mot mitten så lossnar kabeln.

Ska du ändå korta kabel så hade jag klippt den 10 cm från kontakten och skalat bort yttre isoleringen. Då kan man rotera den bruna eller blåa och liksom skruva ut den samtidigt som man bänder, ibland kan det behövas lite sånt för att få loss den.

Sen kan det vara en idé att använda det andra hålet till nya tråden sen men använd även då en mejsel för att bända undan fjädern så det är fritt hål för kabeln, annars får du inte med alla kardeler.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ser ut som att man ska trycka ner en liten skruvmejsel här:
[bild]

Det brukar se ut så åtminstone, den ena metallfjädern på båda sidor är tryckt lite mot mitten av kablarna som är monterade. Petar man ner en liten mejsel här och bänder metallen mot mitten så lossnar kabeln.

Ska du ändå korta kabel så hade jag klippt den 10 cm från kontakten och skalat bort yttre isoleringen. Då kan man rotera den bruna eller blåa och liksom skruva ut den samtidigt som man bänder, ibland kan det behövas lite sånt för att få loss den.

Sen kan det vara en idé att använda det andra hålet till nya tråden sen men använd även då en mejsel för att bända undan fjädern så det är fritt hål för kabeln, annars får du inte med alla kardeler.
Tack för hjälpen och tipsen! Funkade kanon.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.