Hej,
Jag ska renovera ytterdörren på vår gamla gäststuga i timmer. Dock vet jag inte hur jag skall få loss dörren. Har försökt att knacka loss den nedre delen men den rör sig inte.
Någon som vet hur jag skall göra så att jag inte förstör gångjärnen?
Tack på förhand!
 
  • Vit trädörr med åldrande, flagnande färg och sliten, rostig gångjärnsdetalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt fönster med sprucket färg, järnbeslag, slitage och tecken på åldrande material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla vitmålade träytor, flagnande färg, rostig gångjärn, sprickor, tecken på åldrande och väderpåverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörr med sliten, rostig gångjärn och flagnande färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det inte att lyfta dörren rakt upp?
 
  • Gilla
Nemloh
  • Laddar…
Mugmaz Mugmaz skrev:
Går det inte att lyfta dörren rakt upp?
Nej det funkar tyvärr inte.
 
Skrapa fram skruvarna som håller gångjärnet och rengör skruvspåret noga, använd en slagmejsel för att lossa skruvarna och sedan en vanlig mejsel för att skruva ur dem.
 
  • Gilla
Nemloh och 2 till
  • Laddar…
N Nemloh skrev:
Nej det funkar tyvärr inte.
För att den är för djupt i karmen och tar i eller får du den bara inte att lossna? Är ju bara vanliga tappar så nog ska den gå att få uppåt. Kan ju krävas lite rostlösning och brytjärn underifrån men det borde gå om man rucksar lite.
 
  • Gilla
Nemloh
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
För att den är för djupt i karmen och tar i eller får du den bara inte att lossna? Är ju bara vanliga tappar så nog ska den gå att få uppåt. Kan ju krävas lite rostlösning och brytjärn underifrån men det borde gå om man rucksar lite.
Har haft på rostlösning och försökt knacka med hammare men det är framförallt nedtill som det är stopp och bryter i gångjärnet istället för att lossna och följa med upp. Det är alltså inga sprintar som måste lossas? Det finns plats för att man skall kunna lyfta av dörren.
 
N Nemloh skrev:
Har haft på rostlösning och försökt knacka med hammare men det är framförallt nedtill som det är stopp och bryter i gångjärnet istället för att lossna och följa med upp. Det är alltså inga sprintar som måste lossas? Det finns plats för att man skall kunna lyfta av dörren.
grejen är att hammare löser nog inget utan du måste ha en hävarm under dörrbladet som trycker uppåt samtidigt man öppnar och stänger dörren.
 
  • Gilla
Nemloh
  • Laddar…
Jag hade två gångjärn av 28 i mina fönster som inte gick att dela på så det finns sådana.
 
  • Gilla
Nemloh
  • Laddar…
I värsta fall, såga av gångjärnen. Det finns nytillverkade kopior hos närmaste byggnadsvårdsbutik eller på nätet. Mät bara så att det blir rätt gångjärn.

Om Gångjärnen är sneda kan det vara svårt att lyfta av dörren. Mjuka upp gångjärnen annars med rostolja och lyft försiktigt med hjälp av en kofot under dörren.

Om gångjärnen ska skruvas loss när dörren hänger på plats, palla upp dörren så att inte trä runt gångjärnen bryts loss när det släpper.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nemloh
  • Laddar…
N Nemloh skrev:
Har haft på rostlösning och försökt knacka med hammare men det är framförallt nedtill som det är stopp och bryter i gångjärnet istället för att lossna och följa med upp. Det är alltså inga sprintar som måste lossas? Det finns plats för att man skall kunna lyfta av dörren.
Den ska bara lyftas upp.
Lägg en regel eller något annat som skyddar lite samt använd en kofot eller annan hävarm t.ex ett spett så lär den släppa, va helst två så en kan hålla i dörrbladet då det kan släppa med fart.
Annars får du ta en mejsel och skrapa bort färgen i spåret i skruvarna så du sedan kan skruva loss ena gångjärnshalvan på var gångjärn.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Tack för all hjälp! Det blev till att skruva bort gångjärnen istället för den ena sprinten ville inte släppa.
 
  • Gilla
123abc och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Nemloh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.