Hej på er!

Jag skulle behöva lossa ett element från väggen i samband med väggmålning. Det är vattenburen värme i elementet. Hur stänger jag av detta så att jag kan skruva loss elementet från rören?. En frånluftsvärmepump sköter uppvärminingen i huset.

Tacksam för svar....ha de gött!
 
De flesta äldre element har ju dels en termostat-eller justerventil på tilloppet och dels en trimventil på returen som går att stänga temporärt. Trimventilen har en skruv med mejselskåra under locket. Räkna antalet varv vid stängning för att dedan kunna ställa tillbaka ventilen i samma läge.
 
Skruva in termostaten/tilloppsventilen. Skruva in returventilen, räkna varven. Lossa den övre anslutningen och vinkla ev. pipen uppåt om det finns någon.

Lossa den nedre anslutningen mot retur samtidigt som du håller ett finger på den övre anslutninge. Då kommer ingen luft in i elementet och således rinner heller inget vatten ut i botten.

Kuta nu som en dåre ut genom dörren och släpp fingret så rinner vattnet ut i trädgården/vasken/toan.
 
Tack för svaren!
 
Så det funkar att koppla bort ett element bara genom att stänga termostaten och returventilen?
Termostaten håller tätt?
 
Håller en sånhär termostat tätt om jag stänger den fullt?

p3110042yb3.th.jpg
 
Svarar mig själv efter att helt enkelt testat.

Funkar jätte bra och håller tätt (än sålänge) Genom att stänge ventilen på returen och stänga termostaten.

Är detta en lösning man kan ha en lite längre tid? En månad eller två?
 
Du kan INTE lita på att vare sig termostaten eller returventilen håller tätt när du lossat elementet (säger jag av egen erfarenhet). De kan vara korroderade eller igenbekade. Se till att du har grejer för att proppa rören innan du lossar någonting. Det är inte så kul att försöka haka på en tung radiator medan vattnet sprutar.
 
Jag hoppade visst över ett steg i processen =) sorry

Innan man börjar så går man till rörkrökaren och skaffar 2 pluggar med mutter som man kan montera efter det att man tagit bort elementet som säkerhet.
 
Va och hämtade två lock idag och har satt dit dom nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.