Hej alla glada!

Behöver ta bort mitt element då jag ska göra om badrummet. Bor i en bostadsrätt med vattenburna element. Hur gör jag detta enklast och smärtfriast, utan att påverka grannarna? Infogar några bilder härinunder på elementet.

Mvh en glad amatör
 
  • Vattenburet radiatorselement i ett badrum, monterat vid en kaklad vägg med regleringsventil och anslutningsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenburet element i badrum med synliga rör och kopplingar mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenburnt radiatorselement i badrum med termostatventil och vita kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Tar kontakt med styrelsen och ansöker om tillstånd att göra ingrepp i föreningens element. Styrelsen kommer att instruera dig vad du får tillstånd till och hur det ska utföras. De kanske har ett avtal med en rörfirma som du kan anlita.

Troligen blir den praktiska lösningen att tillfälligt plugga rören till din renovering är färdig.
 
  • Gilla
Lillfill och 2 till
  • Laddar…
Är det inte bara att skruva åt den nedre ventilen och plocka bort termostatvredet?
Då ska inget vatten passera.
Dessutom våtrum så relativt riskfritt att testa att lossa muttrarna och se om det läcker.
 
  • Gilla
Lillfill och 1 till
  • Laddar…
Har förstått att man i regel ska upplysa brf om detta innan, men skulle helst behöva få bort detta imorgon. Tänker lite i samma banor som Huddingebo. Bör ju vara ganska riskfritt om man stänger avstängningsventilen i returledningen, stänga/lossa termostaten för att sedan lossa radiatorkopplingarna upp och nertill. Det enda jag tänker är om detta möjligtvis skulle kunna påverka grannarna på något vis.
 

Bästa svaret

L Lillfill skrev:
Hej alla glada!

Behöver ta bort mitt element då jag ska göra om badrummet. Bor i en bostadsrätt med vattenburna element. Hur gör jag detta enklast och smärtfriast, utan att påverka grannarna? Infogar några bilder härinunder på elementet.

Mvh en glad amatör
Först skaffar du två proppar/lock som passar på din returkoppling och termostatventil. Det är för att säkerställa att du inte får läckage under tiden du har elementet borttaget och ett exempel på dessa är:
Propp radiatorventil

1 - Med det på plats öppnar du locket på ventilen nedtill och stänger av med skruven som döljer sig där under, dra åt medurs.

2 - På samma sätt stänger du av termostatventilen genom att vrida den till min värme, även det medurs.

3 - Som en kontroll av att du fått det rimligt tätt i avstängningarna öppna avluftningen på elementet en stund och se att det inte rinner ut nämnvärt med vatten där. Stäng den sen igen.

4 - Lossa anslutningsmuttrarna uppe och nere mot elementet och lyft bort det. Var beredd på att en del svart vatten kommer strömma ut så gärna någon hjälpreda med trasor som kan hålla för och stoppa upp det.

5 - Sätt dit dina proppar mot ventilerna så är du säkrad mot olyckor som tex att termostaten skulle öppna när det kallnar i rummet osv.

6 - När jobbet är klart kör du stegen i lämplig omvänd ordning.

Under hela processen låter du med fördel styrelsen sova vidare i sin vanliga törnrosasömn så slipper de störas av praktiska ting de inte kan hantera utan avsevärda verkliga eller inbillade mödor.

Lycka till!
 
  • Gilla
  • Älska
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Först skaffar du två proppar/lock som passar på din returkoppling och termostatventil. Det är för att säkerställa att du inte får läckage under tiden du har elementet borttaget och ett exempel på dessa är:
Propp radiatorventil

1 - Med det på plats öppnar du locket på ventilen nedtill och stänger av med skruven som döljer sig där under, dra åt medurs.

2 - På samma sätt stänger du av termostatventilen genom att vrida den till min värme, även det medurs.

3 - Som en kontroll av att du fått det rimligt tätt i avstängningarna öppna avluftningen på elementet en stund och se att det inte rinner ut nämnvärt med vatten där. Stäng den sen igen.

4 - Lossa anslutningsmuttrarna uppe och nere mot elementet och lyft bort det. Var beredd på att en del svart vatten kommer strömma ut så gärna någon hjälpreda med trasor som kan hålla för och stoppa upp det.

5 - Sätt dit dina proppar mot ventilerna så är du säkrad mot olyckor som tex att termostaten skulle öppna när det kallnar i rummet osv.

6 - När jobbet är klart kör du stegen i lämplig omvänd ordning.

Under hela processen låter du med fördel styrelsen sova vidare i sin vanliga törnrosasömn så slipper de störas av praktiska ting de inte kan hantera utan avsevärda verkliga eller inbillade mödor.

Lycka till!
Tack för ett mycket bra svar! Blir att åka och köpa ett par sådana proppar efter jobbet imorgon. Får hoppas att det går relativt smärtfritt!
 
Claes Sörmland
L Lillfill skrev:
Har förstått att man i regel ska upplysa brf om detta innan, men skulle helst behöva få bort detta imorgon.
Det är mer att du behöver tillstånd för ingreppet enligt bostadrättslagen om det inte står i stadgarna att det inte krävs.

Risken att ställa till det är kanske inte så stor i det här fallet.
 
  • Gilla
Lillfill
  • Laddar…
Krilleman
Så länge det inte kommer något vatten ur luftskruven, i steg 3 enligt GK, så skulle jag klassa detta som nästintill riskfritt.
 
  • Gilla
Lillfill och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.