Har fått mina paneler monterade och inkopplade till växelriktaren, dock så lämnar installationen en del att önska rent estetiskt. Troligtvis kommer elektrikern på måndag och kopplar in AC-delen på växelriktaren. Tänkte att jag skulle försöka ordna det estetiska i helgen och eventuellt måla mineritskivansom allt är monterat på men funderar på om det är ok att lossa DC-kontakterna för att kunna snygga tillinstallationen.
 
Det är farligt. Du kan göra det bara nattetid är panelerna inte belyses. Tänk på kabeländerna nästa dag. Panelerna kan alstra 800-900 V likspänning vilket är livsfarligt. Du kan inte bara tejpa ändarna eller avsluta med sockerbit.
I min installation ingick en DC-brytare. I denna låda är dc-kablarna kopplade med särskilt stora plintar på DIN-skena med avstånd mellan varandra.
Varför gjorde din elektriker ett sådant jobb?.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är farligt. Du kan göra det bara nattetid är panelerna inte belyses. Tänk på kabeländerna nästa dag. Panelerna kan alstra 800-900 V likspänning vilket är livsfarligt. Du kan inte bara tejpa ändarna eller avsluta med sockerbit.
I min installation ingick en DC-brytare. I denna låda är dc-kablarna kopplade med särskilt stora plintar på DIN-skena med avstånd mellan varandra.
Varför gjorde din elektriker ett sådant jobb?.
Då var det som jag trodde :) Det får bli lite svartjobb ;)

Från panelerna går det kablar ner till växelriktaren, när jag läste databladet har jag för mig att den har integrerade DC-brytare. Men kan komma ihåg fel. Det sitter iaf inga separata DC-brytare. Tror det är MC4 kontakter i växelriktaren.

Panelerna är inte monterad av elektriker utan andra anställda som har monterat skenor, paneler och skruvat upp växelriktaren på väggen. Företaget i sig är registrerat hos ESV och jag antar att de följer sitt egenkontrollprogram. Elektrikern kommer nog nästa vecka för att driftsätta systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.