Hej!

Har en Festool ctl midi och funderar på longlifepåsen.
Någon som har den? Lätt att tömma?
Är den värd en styv tusenlapp?

Gör av med ett paket (5 st) i månaden ungefär a 275 kr så den är ju snart betald om den håller länge.

Hade en longlife påse till en 26a för ett par år sedan. Den gick sönder efter 2 tömningar så man vill ju att den håller länge.
 
Har inte Midi men CTL26 med både vanliga och longlife påsar.
Använder vanliga påsar till mycket fina damm som slipdamm och liknande och longlife använder jag till grövre partiklar som uppstår vid sågning och fräsning.
Longlife påsen tror jag inte mår så bra av fina partiklar i längden men det ska funka har jag hört. Vågar dock inte offra den men det kanske går att tvätta den?
 
End skrev:
Har inte Midi men CTL26 med både vanliga och longlife påsar.
Använder vanliga påsar till mycket fina damm som slipdamm och liknande och longlife använder jag till grövre partiklar som uppstår vid sågning och fräsning.
Longlife påsen tror jag inte mår så bra av fina partiklar i längden men det ska funka har jag hört. Vågar dock inte offra den men det kanske går att tvätta den?
Tanken är att använda den till bordssåg, kap/ger och sänksåg då påsarna blir fulla på nolltid med dessa maskiner.
När jag slipar kan jag sätta i en vanlig.

Har ingen fräs än men det är nästa inköp på listan. Då får man också använda vanlig antar jag.

Det räcker ju att klyva en regel så fylls en vanlig påse känns det som.

Man kanske kan köra utan påse?
 
Med dessa jobb du nämner skulle jag definitivt skaffa Longlife påse.
 
End skrev:
Med dessa jobb du nämner skulle jag definitivt skaffa Longlife påse.
Antog det. Då får det bli en sådan också.

Den här festool-drogen börjar bli dyr!
 
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
En engångspåse kan man tömma o återanvända, speciellt om det är sågspån i den. Klipp upp botten, vik in o häfta ihop den efteråt.
 
Nimajneb skrev:
En engångspåse kan man tömma o återanvända, speciellt om det är sågspån i den. Klipp upp botten, vik in o häfta ihop den efteråt.
Det har jag aldrig tänkt på!
Ska testa nästa gång jag byter!
 
Longlifepåse är bra till det du skall ha den till, men cyklon är den bästa lösningen i ditt fall. Jag hade longlifepåsen tidigare, men uppgraderade till cyklon. I samband med det bytte jag till vanlig (vlies) påse, eftersom den gör mindre motstånd än longlifepåsen. Den vanliga påsen har jag använt hur länge som helst. Egentligen behövs den inte, men den sitter där som säkerhet om jag skulle glömma att tömma cyklonen.

Longlifepåsen sitter nu i stället i en likadan dammsugare som fungerar som mobil enhet, medan den andra med cyklon står i verkstaden, uppkopplad till bordssåg och bordsfräs lite mer permanent.
 
  • Gilla
screamin-daemon
  • Laddar…
mattiasp skrev:
Longlifepåse är bra till det du skall ha den till, men cyklon är den bästa lösningen i ditt fall. Jag hade longlifepåsen tidigare, men uppgraderade till cyklon. I samband med det bytte jag till vanlig (vlies) påse, eftersom den gör mindre motstånd än longlifepåsen. Den vanliga påsen har jag använt hur länge som helst. Egentligen behövs den inte, men den sitter där som säkerhet om jag skulle glömma att tömma cyklonen.

Longlifepåsen sitter nu i stället i en likadan dammsugare som fungerar som mobil enhet, medan den andra med cyklon står i verkstaden, uppkopplad till bordssåg och bordsfräs lite mer permanent.
Skulle gärna ha en cyklon men jag jobbar ute hos kunder varje dag så då blir det ytterliggare en grej att släpa på.

När verkstan blir klar däremot blir det en cyklon ihop med en större festool sugare.
 
End skrev:
Har inte Midi men CTL26 med både vanliga och longlife påsar.
Använder vanliga påsar till mycket fina damm som slipdamm och liknande och longlife använder jag till grövre partiklar som uppstår vid sågning och fräsning.
Longlife påsen tror jag inte mår så bra av fina partiklar i längden men det ska funka har jag hört. Vågar dock inte offra den men det kanske går att tvätta den?
Longlife påsen funkar till fint damm. På min förra arbetsplats kopplades den till en giraffslip, slipade väggspackel i mängder. Bara tömma och daska av den! Klockrent. :surprised:
 
Är det vanvett att använda longlife-påse när man dammsuger bilen...?
Så drygt att skifta påse hela tiden.
 
tullemannen skrev:
Är det vanvett att använda longlife-påse när man dammsuger bilen...?
Så drygt att skifta påse hela tiden.
Beror på hur bilen ser ut invändigt... XD
64210d1203155725-official-messiest-car-thread-img00080.jpg
Ser ingen anledning till att byta påse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.