Vi kikar på hus och har fastnat för två varianter:
Lommen och Viggen för LB-hus räkning.
Någon som skulle vilja uttala sig om dessa hus, byggnation..utrymme, planering etc bra/dåligt.

Även varit inne på Harmoni (Myressjöhus) men har fått höra från några att de anser att ryggåstaket/öppna planlösningen i vard.rummet till nock tar lite väl mycket i anspråk...även om det rent estetiskt är mycket tilltalande!

Vill gärna höra era åsikter och tankar ni som byggt, valt att låta bli och ni som funderar.

Mvh
 
Hej
För drygt två år sen bestämde vi oss för att bygga hus. Jag tog mej fräckheten att
bestämma att vi skulle bygga LB-hus så något annat tittade vi inte på. Gott renomé och bra pålitliga säljare och allt annat gjorde saken bara enkel. Frun tyckte i början
att det gick lite fort fram med planeringen vilket resulterade ganska omgående i ett kontrakt.

Vi utgick från följande, enkel planlösning

1) vinkelhus har jag bott i tidigare=toppen

2) öppenplanlösning så man kan gå runt, springa eller åka inlines!!=barnen älskar
springa runt och busa, vuxna med..

3)Smart med sovrum alla utom ett samlat=toppen om man som vi har en 15-åring
som vill vara för sig själv.

4)Sovrummen måste vara 12m2 för att inte bli för små=förläning av huset 2,4 m
perfekt storlek samtidigt blev badrum något större

5) Vi valde 2,6 i tak mer rymd= toppen

6) La till stora fönster i stora rummet 3 st från golv-tak=utsikten fantastisk även om
det bara är mest åkermark utanför.

7) Vi placerade plattan så lågt ner som det bara gick för att slippa onödiga trappsteg
och en onödig sockel att titta på=väldigt nöjda



Det blev utan tvekan Lommen vi fastnad för och begärde stomresning som fungerade
som vi tänkt oss. Resten gjorde vi själva med utom el och vvs. Alla som vi tagit hit gillar lösning och vi är glada att vi valde denna hustyp. Inga problem med byggledare
och annat...
 
Vi har valt Harmoni men har byggt igen en del av den öppna delen så att vi får ett vardagsrum där uppe med.
Man kan ju även välja att bygga igen den helt.

Lycka till//Catrin
 
Tack för era svar!
Robocop: hur mycket kostar det extra att höja taket samt förlänga huset? har funderat på det du sagt om de små sovrummen, vårt minsta sovrum idag är 11,5 kvm och jag tycker det är litet...fungerar alldeles utmärkt som kontor men med ett barn och alla dess prylar så är det snålt.
Har åkt utanför ett Lommenhus, blev lite besviken för det kändes som att vardagsrummet (sett utifrån alltså) är mkt mindre än vad man får intrycket av i katalogen. Är det svårmöblerat?

Catrin:
Hur pass mkt har ni valt att bygga på ovanvåningen och hur ser det ut nerifrån? Vi gillar den öppna delen men den stjäl ganska mycket utrymme...Har ni det stora eller "lilla" Harmoni?

mvh
 
Vi har valt det lilla Harmoni och har byggt igen jäms med balken dvs från 11,8 till 18,7 kvm allrum däruppe.

Vi tror eftersom vi inte sett det live än att det fortfarande kommer att upplevas som öppet efyersom vi egentligen bara tar bort "böjen" om du förstår vad jag menar. :-?


Lycka till och fråga på!!!
 
Tack för era svar!
Robocop: hur mycket kostar det extra att höja taket samt förlänga huset? har funderat på det du sagt om de små sovrummen, vårt minsta sovrum idag är 11,5 kvm och jag tycker det är litet...fungerar alldeles utmärkt som kontor men med ett barn och alla dess prylar så är det snålt.
Har åkt utanför ett Lommenhus, blev lite besviken för det kändes som att vardagsrummet (sett utifrån alltså) är mkt mindre än vad man får intrycket av i katalogen. Är det svårmöblerat?

Svar: Förlängningen kostade 33 000 alla sovrum blev nära eller över 12 kvm. Vårt
sovrum blev 15 kvm och bad nära 10. Det verkar som alla huslev har små rum över
lag! Grannen som byggt nytt med små barn börjar redan på att fundera på att bygga
ut.
Höjningen till 2,6 m kostade 25 000

Jag tycker inte det var svårmöblerat eftersom vi redan innan vi bestämde hur hörnsoffa, tv och annat skulle stå. Mest egentligen för att veta var vi skulle ändra
och lägga till fönster. Ex så är det onödigt med ett fönster ovan hörnsoffan om
man har tv som bara ger reflexer. Sen la vi till tre 1.8 m fönster efter varandra
för att få utsikt. rakt fram från köket sett ut den öppna lösningen

Ställ gärna fler frågor.....................
 
Vi har också valt att bygga Lommen. Vi valde ryggåstak i vardagsrummet/köket + att vi ändrade fönsterna precis som robocop skrev. Inflyttning blir sept/okt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.