Skärmdump av energiförbrukningsdata med spikar upp till 6-7kW och daglig statistik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
då jag, sen vi flyttade till hus för ett år sen, läst väldigt mycket här och insett vilken kompetens forumet besitter tänkte jag se om någon möjligtvis kan förklara vad min eltjuv kan tänkas vara. Vi installerade en lastbalanserade tillsammans med vår laddstolpe som visar förbrukningen momentant och till exempel visade en förbrukningen enligt bilden. Vad jag undrar är vad dessa snabba ”spikar” upp till 6-7kw som kommer kontinuerligt över dygnet är? Ser aldrig detta på momentan effekt utan den står oftast på 0.6-0.9 kw. Nu har vi inte varit hemma och bergvärmen har inte varit igång (förutom varmvatten). Hade vi enbart haft dessa 0.7 kW i snitt hade ju dygnsförbrukning ä varit 17-19 kwh inte 30+ som det ligger på nu.
När vi först installerade lastbalanseraren såg vi inte dessa ”spikar”. Vi har en Thermia diplomat optimum G2 med två separata varmvattentankar 500 plus 200 l om det är någon ledtråd, men som sagt har inte spikarna varit där hela tiden.
Mycket tacksam för förslag/idéer!
 
Kan du se hur lång tid dessa strömspikar varar? Inte säkert att tiden som presenteras är relevant beroende på mätmetod. Det skulle kunna vara en startström. Kompressorn i värmepumpen kanske? Jag bara gissar, har egentligen ingen aning. När du har en misstänkt förbrukare så kan du ju stänga av alla andra säkringar så vet du sen. Är det VP så skulle jag fråga Thermia om detta är något problem. Den borde inte starta så ofta.
 
Rätt mycket förbrukning med 31 kwh på en sommardag, men visst elbilar suger ju i sig en del. Vi ligger under 10 på sommaren, de flesta dagar inte mer än 6-7 kwh. Sorry för OT
 
T TommyC skrev:
Kan du se hur lång tid dessa strömspikar varar? Inte säkert att tiden som presenteras är relevant beroende på mätmetod. Det skulle kunna vara en startström. Kompressorn i värmepumpen kanske? Jag bara gissar, har egentligen ingen aning. När du har en misstänkt förbrukare så kan du ju stänga av alla andra säkringar så vet du sen. Är det VP så skulle jag fråga Thermia om detta är något problem. Den borde inte starta så ofta.
Ja testade nu att sätta värmepumpen av och det är uppenbarligen det som drar. Hade nyss totalservice på den och det är efter det de här spikarna startat. De ska komma tillbaka för att byta något del efter sommaren så får ta upp det då. Stort tack för svar
 
jonas_da jonas_da skrev:
Rätt mycket förbrukning med 31 kwh på en sommardag, men visst elbilar suger ju i sig en del. Vi ligger under 10 på sommaren, de flesta dagar inte mer än 6-7 kwh. Sorry för OT
Nej detta är utan att någon elbil varit inkopplad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.