Nere till vänster på fönstret när man tittar utifrån har trä ruttnat. Kan någon hjälpa mig att förstå vad som orsakar fuktskadorna? Jag har ingen teori för stunden.

Huset är från 1973 och fasadpanel ligger direkt emot Asfarock (masonit) board för vindskydd. Boarden är skarvad med silvertejp. Fuktskadade partier verkar avgränsas ungefär vid fönsterblecket.
 
  • Fönster med synlig fuktskada och röta på trädetalj, isolering och vindskyddsboard exponerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ruttnande trä runt fönsterkarm med synliga fuktskador och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Cheesen
Chetic Chetic skrev:
Nere till vänster på fönstret när man tittar utifrån har trä ruttnat. Kan någon hjälpa mig att förstå vad som orsakar fuktskadorna? Jag har ingen teori för stunden.

Huset är från 1973 och fasadpanel ligger direkt emot Asfarock (masonit) board för vindskydd. Boarden är skarvad med silvertejp. Fuktskadade partier verkar avgränsas ungefär vid fönsterblecket.
Fukten orsakas av vatten.

Kan det vara kondens? Du har kanske en köldbrygga vid fönstret .
 

Bästa svaret

90% av fallen, eller förresten 98% ;) brukar bero på dåligt monterade fönsterbleck.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Svårt att svara på när allt är bortmonterat, annat än att vatten trängt in pga felaktig montering av troligen fönsterblecket.
 
Där har vi boven! Andra sidan ser sjysst ut, men inte ens jag skulle bocka plåten så här.
Kan man använda någon form av tätningsfog eller är det helt galet? Försöker vara pragmatisk här.
 
  • Felaktigt bockad vit plåt som vilande ojämnt på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.