Jag har en CTC elpanna som mäter husets effektförbrukning per fas mha strömtransformatorer som sitter bakom mätartavlan mellan elmätaren och elcentralen. Då hushållselen toppar med tvättmaskin, diskmaskin och matlagning drar pannan ner effekten och huvudsäkringarna klarar sig.

Jag skulle nu vilja använda signalen från de redan installerade strömtransformatorerna och på något enkelt sätt logga och visa strömförbrukningen per fas. Jämfört mer att räkna blinkningar på elmätarens LED får jag då se hur lasten per fas ser ut och om någon fas går hårdare än de andra.

I huset finns diverse Nexa, en Tellstick Duo och en PC som hanterar Tellstick och väderstationen.

Med högohmiga ingångar borde jag kunna koppla in mig parallellt med pannan utan att påverka den - frågan är hur jag för enklast?
 
Det går bra att koppla in sig på befintliga strömtrafos. Enklast kanske där de är skarvade invid centralen. Ofta finns en övergång där mellan de ingjutna lampsladdarna och kabeln till effektvakten. Du behöver inte tänka på egenskaperna hos dina mätingångar, i andra änden ligger ett motstånd på oftast under 100 ohm så du stör inget. Och kan du mäta några volt AC max 10 V så är du hemma.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Din beskrivning av kopplingen stämmer precis och det är enkelt att koppla in sig där. Min fundering var dock snarare vad jag ska använda för att logga tre analoga signaler och presentera dem på enklast sätt, gärna ihop med befintlig presentation från Switch King/Telldus Duo eller väderstationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.