Hej forumet!

Har suttit och försökt få min nya Vera Edge med UI7 att logga temperaturer från alla mina temperatursensorer på ett enkelt (!) sätt.

Körde tidigare med DataMine som ju har gått i graven. Det finns en ersättare som heter DataYours men den verkar skriven av någon som kanske inte riktigt har koll på att alla andra inte kan märkliga saker som whisperdatabaser, daemons och "aggregations rules"...:S

Spenderade ett antal nätter med att få DataMine att fungera på min gamla Vera Lite men jag verkar ha förträngt hur jag (mödosamt) lyckades.

Behöver en enkel guide som berättar hur man mountar en USB-sticka, hittar UUID, gör inställningar och vilka steg som behövs för att börja logga specifika temperatursensorer. Någon som har en URL att dela med sig av? Finns det verkligen inte enklare app till Vera för detta?
 
(kan HC2 logga "nativt"?)
 
@n0ir

Jag är i färd med att byta min VeraLite mot en Edge och antar att den metod jag använder kommer att fungera även där. Jag använder "startup lua" för att registrera variabler som ska loggas och när de ändras använda wget för att skicka dem till en lokal databasserver. Det är ju inte samma sak som att ha dem på sticka och jag har ingen bra metod att rita grafer med värdena än (har kollat på "Google Charts" som verkar lovande), men de är sparade i alla fall.. Alltså:

--
-- VeraLite Lua code to report variable changes

local device_id_TEMP_OUT = 460
...

luup.variable_watch("sendNumVariableChange", "urn:upnp-org:serviceId:TemperatureSensor1", "CurrentTemperature", device_id_TEMP_OUT)
...

function sendNumVariableChange(dev_id, service, variable, old_val, new_val)
if tonumber(new_val) ~= tonumber(old_val) then
s = "http://mylogserverip/veralog.php"..
"?id="..tostring(dev_id) ..
"&var="..tostring(variable) ..
"&val="..tostring(new_val) ..
"&debug="..tostring(old_val)

luup.inet.wget(s)
end
end



Mer om variable_watch och parametrar till callbackfunktionen:

http://wiki.micasaverde.com/index.php/Luup_Lua_extensions#function:_variable_watch
http://wiki.micasaverde.com/index.php/Luup_Declarations#.3Cwatch.3E_.28callback.29

Jag vet inte hur många variabler man kan bevaka utan att det blir problem någonstans, har bara haft en handfull själv.
 
  • Gilla
n0ir
  • Laddar…
Tack!

Lyckades med arkaiska och kryptiska Linuxkommandon mounta en USB-sticka som sitter i min router på Veran. :S Jävlar vad krångligt det var (och HELT oförståeligt för mig som inte är programmeringsnörd).

Har installerat dataMine och dataYours igen och ska se om det håller i sig...

DataYours är ju den nyare av de två apparna, men dataMine har IMHO bättre GUI. Båda gränssnitten är rätt fula dock, så jag kanske ska fundera som du och bara hämta själva datan och använda t.ex. Googles tjänster för själva plottningen.
 
Hur har det gått sedan?
 
oxå nyfiken, jag är extremt sugen på att köpa en Vera Edge för att styra lite grejjer och logga temp, luftfuktighet, vind och nederbörd. Men måste man vara programerare för att få det att funka?
 
P
n0ir skrev:
Tack!

Lyckades med arkaiska och kryptiska Linuxkommandon mounta en USB-sticka som sitter i min router på Veran. :S Jävlar vad krångligt det var (och HELT oförståeligt för mig som inte är programmeringsnörd).

Har installerat dataMine och dataYours igen och ska se om det håller i sig...

DataYours är ju den nyare av de två apparna, men dataMine har IMHO bättre GUI. Båda gränssnitten är rätt fula dock, så jag kanske ska fundera som du och bara hämta själva datan och använda t.ex. Googles tjänster för själva plottningen.
Var hittade du information om hur man mountar en usb sticka? Sökt som en galning men inte hittat något begripligt alls :(

Har en Edge med RFXcom ansluten via en usb hub, och RFX fungerar fint, men jag vet eg inte hur eller varför den behagade fungera...
 
Är det någon som har kommit vidare med loggning på en Vera?

Jag håller på att konfigurera en Edge med UI7 och funderar på loggningen. Kommer mest att logga från MySensors-enheter. Jag har installerat DataMine och det fungerar fint så vitt jag kan se, men det känns också dumt att satsa på något som slutade utvecklas för flera år sen.

DataYours kollade jag på, men fick aldrig igång det ordentligt. Såg ganska komplicerat ut i mina ögon, men jag kanske inte la tillräckligt mycket tid på det.

En annan idé är den som @ögonmått har. En universell databas som Veran loggar mot och så får man lösa det där med grafer och presentation på annat vis. Detta skulle också underlätta att få in loggning från värmepumpen och vattenmätaren på ett och samma ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.