Hej,

Staven baktill på min Kamado har gått av... vet inte hur eller när.
Har någon erfarenhet av att laga liknande eller någon god tanke på om/hur man skulle kunna laga den?
 
  • Keramisk grill med svart lock, högblank finish, fjädermekanism, på träaltan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en rostfri gängstång i passande dimension till muttrarna trä på ett kromat rör tror du hittar båda på Biltema
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Ta en rostfri gängstång i passande dimension till muttrarna trä på ett kromat rör tror du hittar båda på Biltema
Gör man det när locket är uppfällt? Det är ju ett jävla spänn i fjädrarna. Tänker man man klarar av att dra igenom den nya stången.
 
Mät hålen den sitter i och skaffa gängstång i den dimensionen. För att slippa bry dig om att hitta rätt gänga, skaffa även nya kupolmuttrar, och iom att du har gängstång hela vägen så vill du ha en vanlig mutter på insidan också. Och några brickor. Så: kupolmutter + bricka + grillen + bricka + vanlig mutter + fjäder och så en fjäder till och likadant fast baklänges. Blir väl inte lika fint men torde fungera.
Du behöver förmodligen kapa gängstången också, det gör du med vinkelslip, Dremel eller bågfil.
 
  • Gilla
Majvive
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Mät hålen den sitter i och skaffa gängstång i den dimensionen. För att slippa bry dig om att hitta rätt gänga, skaffa även nya kupolmuttrar, och iom att du har gängstång hela vägen så vill du ha en vanlig mutter på insidan också. Och några brickor. Så: kupolmutter + bricka + grillen + bricka + vanlig mutter + fjäder och så en fjäder till och likadant fast baklänges. Blir väl inte lika fint men torde fungera.
Du behöver förmodligen kapa gängstången också, det gör du med vinkelslip, Dremel eller bågfil.
Gör man det när locket är uppfällt? Det är ju ett jävla spänn i fjädrarna. Tänker man man klarar av att dra igenom den nya stången.
 
M Majvive skrev:
Gör man det när locket är uppfällt? Det är ju ett jävla spänn i fjädrarna. Tänker man man klarar av att dra igenom den nya stången.
Det är ju en separat fråga som jag inte har någon direkt aning om.
 
  • Gilla
Majvive
  • Laddar…
Ingen som har erfarenhet av att byta stav på kamadogrill?🙃
 
M Majvive skrev:
Ingen som har erfarenhet av att byta stav på kamadogrill?🙃
Hej! Vi har samma grill och har samma problem, ingen superkvalitet verkar det. Lyckades ni lösa det? I så fall hur?

Grillen är ju tyvärr oanvändbar utan.

Tack,
Chris.
 
C Chris Robe skrev:
Hej! Vi har samma grill och har samma problem, ingen superkvalitet verkar det. Lyckades ni lösa det? I så fall hur?

Grillen är ju tyvärr oanvändbar utan.

Tack,
Chris.
Hej,

Jag fick en video av GardenStore som visade hur man med skruvmejsel tog bort dom 3 fjädrarna som sitter på staven baktill och byter ut den. Locket behöver vara uppfällt när man ska BÄNDA dit fjädrarna igen över staven.
Jag köpte en gängstång av samma size - tror det va 10 mm - och gänghylsor som som jag skruva på gängstaven för att stärka den lite.
Det har funkat i 1 år nu.

Hoppas det hjälper lite!
 
M Majvive skrev:
Hej,

Jag fick en video av GardenStore som visade hur man med skruvmejsel tog bort dom 3 fjädrarna som sitter på staven baktill och byter ut den. Locket behöver vara uppfällt när man ska BÄNDA dit fjädrarna igen över staven.
Jag köpte en gängstång av samma size - tror det va 10 mm - och gänghylsor som som jag skruva på gängstaven för att stärka den lite.
Det har funkat i 1 år nu.

Hoppas det hjälper lite!
Super, tack för hjälpen! Jag får prova vidare men det är just bändandet som är utmaningen. 😊

Tack!
 
M Majvive skrev:
Jag fick en video av GardenStore som visade hur man med skruvmejsel tog bort dom 3 fjädrarna som sitter på staven baktill och byter ut den.
Du kanske kan ladda upp den här? Kan hjälpa någon och det borde inte vara några problem att sprida en film av den typen kan jag tycka.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du kanske kan ladda upp den här? Kan hjälpa någon och det borde inte vara några problem att sprida en film av den typen kan jag tycka.
Hittade den så testar att ladda upp den!
 
  • Gilla
Zakarth och 2 till
  • Laddar…
M Majvive skrev:
Hittade den så testar att ladda upp den!
Fantastiskt snällt, stort tack!!!🙏
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.