Hejsan!

har lite funderingar på priserna på spontade brädor, vad händer?
Kollar jag på fel brädor eller är priserna på nätet skeva?

behöver byta en del brädor på loftet ute i logen.
Huset är 1880 tal, 120cm mellan bjälkarna.

Men vad fan är det för priser?
okej, vi börjar här:

Byggmax Råspont: 20x120: 16:95kr l/m =181kr/m2
byggmax Tryck impregnerat 28x120 19:95kr l/m=166/m2
Beijer slätspont 28x95 45kr l/m?????

VADÅ 45kr L/M????

DET ÄR JU FÖR HELVETE 529kr/m2 FÖR LOFTBRÄDOR??

Riktigt Furugolv på 25x165 ligger på 429kr??

har 200m2 som kommer få bytas inom 10/20år om man ska kunna gå på det, ingen ska lura i mig att betala 105 000kr för loftbrädor på 28 om jag kan lägga dubbla lager 20X120 för 72000kr.

så frågan är vad fan är det för fel på bygghandeln? Finns det inte längre loftbrädor som är billiga och duger gott till loft och vind?

vet att det fanns förr då vi har köpt och det kostade fan inte mer än furugolv. Det ska knappt kosta hälften av furugolv.

funderar på att använda 28x120 tyckt virke istället, då lär det hålla hela mitt liv osse. Men klart spont är ju bättre.

Mvh
 
Det här är orsaken till att jag förespråkar eget virke ur egen skog eller om man inte har skog att man köper stock av en skogsägare och sågar på någon lokal blocksåg. Det håller liv i småsågverken när de får fraktsåga kundens stockar.
Hela träförädlingsbranschen och virkeshandeln är genomrutten och då gäller det att kringgå dem.

Sågar man eget är stockarna en obetydlig del av kostnaden så man kan ta till tjockleken litet extra och klara sig utan spont. Man kan blanda olika bredder för att få maximalt utbyte ur stockarna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 6 till
  • Laddar…
Helt rätt! Vi har bra mycket skog så det är inga problem, det största problemet är väll att vininte har någon skotare, utan det blir att hala upp stockarna på kärra med winsch dådå. Men regler och ospontat är ju faktiskt väldigt billigt…
 
B Bullebock skrev:
Helt rätt! Vi har bra mycket skog så det är inga problem, det största problemet är väll att vininte har någon skotare, utan det blir att hala upp stockarna på kärra med winsch dådå. Men regler och ospontat är ju faktiskt väldigt billigt…
Jag kör ut allt ur skogen med Massey-Ferguson 165 och vajerkran och 6 tons gisebokärra med fällbara stakar och det går bra. I fjol förde jag ungefär 80 stockar till sågen. Året före var det 120 stockar. Plus totalt ungefär 140 klenstockar under de båda åren som jag har helbarkat för timring och några tiotals lass ved.
Det är mycket som husbehovsvirke betraktat och jag vet inte vad jag skulle ha behövt en skotare till. Man hinner få ut tre fulla lass ur skogen på en lördag och en söndag.
 
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.