Hej alla!

Min familj har precis blivit med fritidshus, på tomten står även diverse andra byggnader, den här tråden handlar om ett loftutrymme i en av dessa andra byggnader.

Ta en titt i loftet: http://www.youtube.com/watch?v=_TQKiaYNYas
(inte världens bästa video, klippte ut den ur en längre video på när jag promenerar runt i alla utrymmen i som ägorna innefattar. den visar grovt hur det ser ut i alla fall)


Det här loftet ligger över två mindre rum, en vedbod och "sockerboden" som vi kallar den.
Den här delen är en senare tillbyggnad, som ni ser i videon är väggen som dörrhålet kommer igenom faluröd, den har varit gaveln tidigare.

Planen är väl att jag ska kunna ha ett litet bord med någon stol eller tre, lite förvaring i form av en byrå eller hyllor, stereo, kanske en fåtölj. Avslappningsrum i vilket fall.

Har suttit och läst om hur man ska göra för att isolera ett sånt här utrymme, har pratat morsans ganska händiga gubbe och en kille jag jobbar med som har byggt egen villa men jag blir ändå inte säker på hur det ska gå till.

Vad jag verkar förstå är att man spika på läkt mellan takreglarna, på med någonting som är vindtätt, isolering (vi tror inte det är så mycket standardmått så det blir nog på rulle), plast, läkt och sedan någon form av skiva (tänker plyfa då det är lite stabilt å man kan sätta saker i det utan att behöva bry sig om vart reglar/lekt är innanför).

så: tak, läkt/luftspalt, vindskydd, isolering, plast, läkt/luftspalt, skiva. Har jag fattat rätt?

Är det så att väggarna inte behöver luftspalt?

Jag skulle vilja att de tre stora takbjälkarna är synliga en bit för att behålla känslan av att det faktiskt är ett loft, har inte mätt på hur tjocka dom är men ska få det gjort i helgen.

Isolering är tänkt:
i taket.
på väggarna under taket.
på fönsterväggen.
på utsidan av den röda väggen (för att bevara uthuskänslan, utsidan av den väggen är i trappan och i "högloftet")
samt under golvet (i taket på sockerboden och vedboden).

En dörr ska sättas i hålet man går in genom.

Ser ni några stora missar i hur jag tänker?

Har förstått att det är lite omständigheter man måste ha hänsyn till vid användande av plast?
Vad för material är det man ska ha som vindtätt på läkten närmast taket?

Mvh

-Tommy
 
En ide kan vara att använda polyuretan, då får du förmodligen behålla mest yta i utrymmet.
Här är en filmlänk på något som liknar ditt loft
http://youtu.be/sbPmIOCSon4
 
I äldre hus, eller om det inte kommer vara uppvärmt permanent, har jag sett att man brukar rekommendera att inte ha plast i konstruktionen.

Alltså:
så: tak, läkt/luftspalt, vindskydd, isolering, plast, läkt/luftspalt, skiva. Har jag fattat rätt?
mitt förslag:
tak
läkt/luftspalt
vindskydd - kör på vindduk
isolering
skiva (den inre luftspalten gör ingen nytta, men du kanske behöver läkt att fästa skivorna i, om du vill sätta dem så att en del av takstolarna sticker ut?)

Överdriv inte tjockleken på isoleringen om fritidshuset framför allt används vår/sommar/höst, annars kommer du behöva byta fönster också eller fixa ett innerfönster som du sätter i vintertid.

Ser ut att bli en fin plats att sitta och filosofera på!
 
PP: Ser ut som att man måste hyra in någon för att göra det där, alternativt att det kräver mera utrustning/kunskap än jag besitter. Siktar på något som går att göra själv med häftpistol, kniv, spik och hammare ;)

RO: Jag ska ta till mig ditt förslag och jo, inre luftspalt var blev bara för att läkten skulle finnas under skivorna.
Plast står vi över och ska kolla på vindduk istället, blir nog inte så tjock isolering, tänkte inte behöva extra fönster vintertid heller.

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.