Är spekulant på 3 olika tomter i Lövbrunna. Dessa ligger dessvärre ganska nära nya Norrortsleden (ca 200m).

Vad tror ni om buller/avgaser...störande?

Är det någon som har en åsikt?
 
Hemmakatten
Jättesvårt att svara på, men personligen skulle jag tveka. En del av nya Norrortsleden ligger ju lite lägre än omkringliggande mark vilket borde dämpa buller lite. Är det så där tomterna ligger? Är det öppen mark och inga hus mellan Norrortsleden och där tomterna ligger? Det gör i så fall att ljudet transporteras lättare.

Där vi bor har vi ca 250 m från "stora" länsvägen, vilken i själva verket är en ganska liten väg med ytterst måttlig trafik. Vi hör varenda bil som passerar om vi är utomhus. Har bekanta som bor 500 meter från motorväg. Där är det jobbigt att vara. Å andra sidan bodde vi tidigare precis bredvid en lokalgata som hade mkt stor genomfartstrafik. Man vande sig efter ett tag o tänkte inte på det. Eller inte egentligen, det var en av anledningarna till att vi flyttade.

Tänk på att Norrortsleden är en motorväg och det kommer att bli mycket trafik. Men tomterna uppfyller naturligtvis kommunens krav på maximalt buller, annars skulle det inte finnas någon byggrätt på dem.

Är det så att trafikbullret och avgaserna skulle bli besvärande (det vet vi ju inte förrän Norrortsleden öppnas) kan det få negativa konsekvenser för värdet på fastigheten.
 
Tomterna ligger där Norrortsleden ligger något lägre än marken runtikring.
Öppen ängsmark där inget direkt skyddar mot ljud.

Ja du har rätt i att tomterna uppfyller kraven ang bullerkrav, men frågan är hur högt ställda är kraven?

Tack för din åsikt
 
Vart exakt ligger dessa tomter? Jag trodde att de var närmare Bergtorpsvägen än Norrortsleden. Jag menar motorvägen kommer de säker tysta ner lite, däremot traffiken och oljudet från Bergtorpsvägen mot Täby C kan bli jobbig.
 
maggiem skrev:
Vart exakt ligger dessa tomter? Jag trodde att de var närmare Bergtorpsvägen än Norrortsleden. Jag menar motorvägen kommer de säker tysta ner lite, däremot traffiken och oljudet från Bergtorpsvägen mot Täby C kan bli jobbig.
I det norra området har ett antal tomter ungfär samma avstånd till Norrortsleden som till Bergtorpsvägen.

http://www.taby.se/upload/dokument/...nna/Lövbrunna antagande A3 plankarta norr.pdf
 
Annars finns det en tomt kvar till salu i andra ändan av Lövbrunna, en trekantig historia långt borta både från motorvägen och Bergtorpsvägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.