Håller på att färdigställa en liten anläggning för att kunna ta in pellets i förrådet.
Kort beskrivet så har jag gjort en tratt silo som jag kopplar i hopp med röranslutning (ca 1,5-2m)
som sedan går in i förrådet. till detta kopplas då även en lövblås



Funderar på vilken som är bäst att satsa på

en "lågpris" variant mod: Classes för 400:-

eller ex black & decker modell för 1295:- (med justerbar blåshastighet)

Vad tror ni , skall man satsa på det som är "billig" eller den som är lite dyrare men som då även är något kraftigare och går att justera blås hastigheten.
Det är visserligen bara ett "test", men om det fungerar så använder jag hellre detta än bulkbilen.
 
Är det inte bättre att använda någon sorts skruv?
 
Jag har en son här, som jag använder som lövblås, den har justerbar hastighet och är billig.
ImageUploadedByByggahus.se1408303208.001126.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns det inte risk för gnistbildning?
 
MathiasS skrev:
Är det inte bättre att använda någon sorts skruv?
Tar ganska lång tid med en skruvlösning,

Peter2400 skrev:
Jag har en son här, som jag använder som lövblås, den har justerbar hastighet och är billig.
Den ska jag titta närmare på, dessvärre har jag inget BAUHAUS här uppe i norr.

Thomas33 skrev:
Finns det inte risk för gnistbildning?
Inte vad jag kan se, Pelletsen blåses in på liknande sätt när man tar bulkbil,
men vilken fara ser du att det skulle bli gnistbildning?
 
Min fråga, grundar sig på att bulkbilen säkert har betydligt bättre skydd mot gnistbildning från blåsmotorn, än en lövblås som inte tillverkats för att blåsa pellets. Pellets är betydligt mer lättantändligt än löv!
 
Skalman65 skrev:
men vilken fara ser du att det skulle bli gnistbildning?
Brand i pelletsen naturligtvis.
 
thomas33 skrev:
bättre skydd mot gnistbildning från blåsmotorn,
Bra tanke, då är jag med, det måste jag undersöka detta lite närmare
 
En sån här ovanför baljan kanske skulle funka?

http://www.jula.se/spansug-550w-232008

232008-jpg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske iofs bara blir smulor av alla pellets om man skickar dem genom en spånsug....
 
Jag ser vissa problem att dosera ut lagom med pellets så att lövblåsen ska hinna blåsa undan / att det doserar för lite och ändå tar lång tid.
Sedan måste det vara någon sorts spjäll som stänger när det är klart, pellets kan uppföra sig som vatten ibland, det bara rinner.

Jag skulle satsa på skruv med timer när det är dags, tryck på knappen.

Protte
 
att mata in 600 -800 kg pellets i förrådet med en skruvlösning, misstänker jag att det skulle ta åtskilliga timmar

att det ev kan vara ett problem om man får för mycket pellets, att det därigenom inte hinner undan,
det kan jag tänka mig.


steg ett är planerat att göras med 16 kg säckar som hälls i min hemmabyggda tratt lösning .
där kan jag då själv reglera vartefter jag tömmer säckarna.

Mitt slutmål är att få det att fungera med 600kg säckar som hissas upp i en ställning, och där misstänker jag att ett spjäll för
storsäck tömmare kommer till användning.

kommer dessutom ha ganska bra lutning på "rörsystemet" från silo till förråd, men troligen inte tillräcklig för pelletsen att "rinna" själv hela vägen.
 
Under de förutsättningarna så kommer det nog att fungera, se till att det är lätt att ta bort blåsten om det ändå skulle stocka sig.

Silon inne måste du ha ett tätt lock på och en rejäl ventilation ut, annars kommer det att bli väldigt dammig inne.

Protte
 
Hur blev det? Fick du till det och hur gjorde du i så fall?

Vänligen/
 
Lite sent kanske men det finns kanske de som kan nytta av detta i alla fall.
Det går ju ganska enkelt att konstruera en blåsanordning där pelletsen INTE åker genom fläkten
Liten demonstration:
Youtube video
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.