Vi avser bygga vårt eget prefabhus. Dvs bygga väggarna "hemma" och frakta dem till tomten som ett prefabhus.

Har någon på forumet erfarenhet av detta byggsätt?

De frågor vi nu ställer oss/er är:
-Bör man bygga väggarna liggande på ett "bord" eller bygga ihop hela huset för att demontera och återmontera?
-Hur mycket är rimligt att göra i detta skede och vad bör man vänta med tills huset står på plats?
- Är det praktiskt genomförbart att fördra elrör och montera dosor?
-Hur skarvar man lämpligast takkasetter och bjälklagsdito?

Hälsningar

Dadid
 
Inte kan det väl vara så att vi är först att göra så här?

/Dadid
 
Varför krångla till det ,kan ni inte bygga i lösvirke på
plats, det har ju folk gjort i alla år ?

MVH Roger
 
Det är inte alltid den tillsynes enklaste lösningen är den bästa.
Tomten ligger 45 mil hemifrån och skall bebyggas med en sommarstuga.
Jag ser nog inte fördelarna med att åka dit varje helg och snickra och däremellan låta bygget stå vind för våg.
Vår plan är istället att bygga väggblocken nära hemmet i en stor lagerbyggnad där vi även kan härbärgera materialet under byggprocessen.

/Dadid

rogers skrev:
Varför krångla till det ,kan ni inte bygga i lösvirke på
plats, det har ju folk gjort i alla år ?

MVH Roger
 
Om det är en sommarstuga som inte är så avancerad så kaske det är läge att ta en långhelg med några goda vänner (slavar ) och göra det på plats,det tar mindre tid än man tror att göra ett tätt hus.Om du ändå vill göra allt hemma så går det också bra,om du har tillgång till en travers så kan du i princip göra dem färdiga med gips och allt.Det är transporten som kan bli ganska dyr bara ;D
 
Hej "Skeden"

Stugan är på ca 65m² ritning etc återfinnes på hemsidan.
konstruktionen kräver lite småmicklande för att få taklasterna att landa någorlunda rätt längs vägen ner till fast mark.

Väggarna tänker jag mig i dagsläget såhär:

Liggande panel målas men monteras inte förrän på plats. (Vill slippa skarvar)

Vertikal läkt monteras på 9mm GNU

170x45 Stomme som isoleras och förses med ångspärr

Horisontella reglar (45x45) för innergips monteras.



Väl på plats på bjälklaget monteras elen. Den inre isoleringen sättes och gipsen monteras.

Detta tillvägagångssätt tror jag är en gyllene medelväg mellan funktionalitet, tidsbesparing, fuktsäkerhet och montagebarhet.

Eller?

/Dadid
 
17år senare. Hur gick det? Jag har tankar på något liknande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.