Jag har velat fram och tillbaka om olika varianter av hus, men känner mer och mer att den enda hantverkare jag litar på är mig själv. Gör jag något själv så vet jag hur det ser ut efteråt.
Därför funderar jag på att låta någon firma förse mig med material efter en egen skiss. Jag hade några grundkriterier när jag började och huset är tänkt för mig, hustrun och våra hundar.

Kravspecen är väl ungefär så här:
1. Stort kök med fyra väggar.
2. Stort sovrum utan garderober så man kan gå utan att kliva på hundarna.
3. Ett litet sovrum att kombinera med arbetsplatser.
4. Liten bastu.
5. Tvättstuga med separat ingång för avspolning av hundar.
6. Kök, entré och sovrum på samma sida av huset (egentligen norrut).

Yttermåtten är 13x10 meter, men grunden är inte huggen i sten...

Alla synpunkter välkomnas glatt.
 
  • nhhjalsta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nytthus3d.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter diskussioner med Villa Varm har jag justerat en smula. Bredden är nere på 9,3 meter i senate varianten av skiss.
 
Jag gillar när man har lite mer öppen planlösning i huset och tycker väl att det ser lite trångt ut för att vara typ 120 kvm...just my 2 cents.
 
A
För mig känns det instängt och litet, jag hade nog öppnat upp mellan kök/vardagsrum för att få lite mer yta och kunna använda varje liten vrå bättre. Badrummet känns också väldigt litet, då främst med tanke på att du även vill ha in en bastu på den ytan.
 
Jag har hört från många håll att det "känns litet", men begriper det inte riktigt. Köket är 24 m² (nästan 10 m² större än "normalt"), badrummet är 6m² (-1m² bastu) och det är nog i minsta laget.

Har funderat på om tankarna kommer av det stora köksbordet (2,4x1,7m) och att jag har ritat väggarna så tjocka. Öppnar man väggen mellan kök och vardagsrum så tappar man möjligheten att ha en bokhylla i vardagsrummet.

Har justerat lite allt möjligt på senare skissande. Totalytan har dock minskat...
 
  • 930x1300.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L. Mäkinen skrev:
Jag har hört från många håll att det "känns litet", men begriper det inte riktigt. Köket är 24 m² (nästan 10 m² större än "normalt"), badrummet är 6m² (-1m² bastu) och det är nog i minsta laget.

Har funderat på om tankarna kommer av det stora köksbordet (2,4x1,7m) och att jag har ritat väggarna så tjocka. Öppnar man väggen mellan kök och vardagsrum så tappar man möjligheten att ha en bokhylla i vardagsrummet.

Har justerat lite allt möjligt på senare skissande. Totalytan har dock minskat...
Det minsta sovrummet ser ut att vara lika stort som badrummet. 6 kvadrat är väl för litet i ett sovrum? Notera att dörren blockerar korridoren. Även det mellanstora sovrummet ser litet ut.

Som du påpekar luras man nog av det stora köksbordet. (Men om det är 2,4 meter hur lång är då er dubbelsäng?)

Vardagsrummet och stora sovrummet är ungefär lika stora som köket. Det betyder att ungefär 75 kvradrat går åt till dessa tre rum.

Ritningen skulle bli lättare att tolka med längder eller ytor angivna.
 
lurk12345 skrev:
Det minsta sovrummet ser ut att vara lika stort som badrummet. 6 kvadrat är väl för litet i ett sovrum? Notera att dörren blockerar korridoren. Även det mellanstora sovrummet ser litet ut.

Som du påpekar luras man nog av det stora köksbordet. (Men om det är 2,4 meter hur lång är då er dubbelsäng?)

Vardagsrummet och stora sovrummet är ungefär lika stora som köket. Det betyder att ungefär 75 kvradrat går åt till dessa tre rum.

Ritningen skulle bli lättare att tolka med längder eller ytor angivna.
Rummet bredvid badrummet är tvättstugan och den dörren borde nog hänga åt andra hållet alternativt öppnas inåt. Det andra sovrummet är drygt 9m². Sängen är 2,50 lång eftersom jag inte gillar att katterna hugger mig i fötterna. ;-)

Huvudsovrummet är knappt 20m² inklusive klädkammare. Tänker jag fel när jag tycker det viktiga är att ha ytor i de rum där man vistas mest?

Jag har inte hittat nåt bra sätt att skriva text så att den inte far omkring i bilderna.
 
Själv tycker jag att tvättstugan är för liten.
I alla fall för min hustru och våran hund.
Vi vill stryka i tvättstugan. Och fixa till hunden där med.
 
L. Mäkinen skrev:
Rummet bredvid badrummet är tvättstugan och den dörren borde nog hänga åt andra hållet alternativt öppnas inåt. Det andra sovrummet är drygt 9m². Sängen är 2,50 lång eftersom jag inte gillar att katterna hugger mig i fötterna. ;-)

Huvudsovrummet är knappt 20m² inklusive klädkammare. Tänker jag fel när jag tycker det viktiga är att ha ytor i de rum där man vistas mest?

Jag har inte hittat nåt bra sätt att skriva text så att den inte far omkring i bilderna.
Ärligt talat har jag svårt att se vart kvadratmetrarna tar vägen. Om du har lust kan du jämföra med huset i denna tråd http://www.byggahus.se/forum/planloesningar/133054-hjaelp-med-planloesning.html som enligt uppgift också är på 120 kvadrat.
 
lurk12345 skrev:
Ärligt talat har jag svårt att se vart kvadratmetrarna tar vägen. Om du har lust kan du jämföra med huset i denna tråd [länk] som enligt uppgift också är på 120 kvadrat.
Det huset verkar vara fyllt av små utrymmen. Jag får det till att de har ett kök på 13m², badrum på 4,5m² och största sovrummet är 11m². Ungefär så har vi det idag i vår lägenhet och det var inte kul att lyssna på hustrun under julbakningsprocessen igår.

Kamilenski,
Tvättstugan behöver nog bli större. Jag stryker sällan, men hundarna behöver spolas av ibland.
 
ett litet sovrum bör ligga på minst 9 m2 och ett större på 15. att bygga för litet kan straffa sig i längden. på papperet kan det verka bra men i verkligheten nåt annat.
om du vill se hur stort det kommer att bli, ta med dig ett par pinnar och en rulle lina. gå ut och "bygg" huset på en gräsmatta, golvytan, så ser du hur det blir
 
daije skrev:
ett litet sovrum bör ligga på minst 9 m2 och ett större på 15. att bygga för litet kan straffa sig i längden. på papperet kan det verka bra men i verkligheten nåt annat.
om du vill se hur stort det kommer att bli, ta med dig ett par pinnar och en rulle lina. gå ut och "bygg" huset på en gräsmatta, golvytan, så ser du hur det blir
Det hade jag inte tänkt på. Men det är mycket bra tips!
 
Har "tunnat ur" innerväggarna till 12 cm tjocklek och minskat köksbordet till 170x70 cm som det ser ut här hemma nu. Även vardagsrumsbordet är anpassat till nuvarande och sängen är bara 210x160.
Ser det fortfarande trångt ut?
 
  • 930x1300.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Du har blandat dörrarna ganska friskt. Tvättstuga och badrum öppnas utåt och sovrum öppnas vanligtvis innåt.

Ett sovrum vistas man inte i alls, där sover man (vanligtvis). Det känns onödigt stort, vi har 15m2 och har plats för en skjutdörrsgarderob på 4m.

När man räknar på bostadsarea så skall även ytan för innervägg räknas med.

Funderat på att minska längden på väggen mellan både kök-entre och kök-vardagsrum för att få en lite öppnare känsla?

Jag hade flyttat diskbänk mm bort från varadagsrumsväggen för att ha möjlighet att billigt kunna ändra planlösningen i framtiden.
 
Jag tillbringar fler vakna timmar i sovrummet än i vardagsrummet även om det oftast är i sängen.
Om man tittar på mina bilder i tråden så ser man att dörrarna ändrat riktning lite här och där. Jag har funderat över tidigare bostäder och försökt hitta någon ordning på hur dörrarna går och det enda som alltid verkar lika är att dörren till toalett/badrum går utåt.
Att jag ändrade dörren till tvättstugan beror på att jag inte ville ha den tvärs över korridoren.
Det stora problemet jag har skapat är egentligen att jag har en korridor och dessutom en entréyta som är överdrivet stor. Total boyta nu är cirka 106m² så man borde snåla lite.
Från början hade jag dörr till köket för att det verkligen ska få vara en separat enhet för enbart tillagning och ätande. Resten av bostaden bör vara fri från matos.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.