Vill gärna titta lite på att bygga i lösvirke nu när vi ska bestämma leverantör av hus. De stora företagen som bygger prefab e ju inte så svårt att hitta. Vad jsg kulle vilja ha hjälp med är någon som bygger i lösvirke. Vi ska bygga i Rävlanda öster om Göteborg. Är det någon som har bra referenser till någon som bygger där?

MVH
Johan
 
vi bygger lösvirke i gbg och det slutade med att vi tog in snickare från värmland och Polen. Jag skickade nog ut offertunderlag och ringde till 50 st byggfirmor i göteborg och jag fick 0 st offerter tillbaka.

Dom som på pappret verkade bra var tex Hällingsjöhus som ska vara bra och billiga men dom fick mit offertunderlag och lovade 3-4 gånger att komma tillbaka med lite uppskattningar och specar för vidare diskussioner. Har fortfarande inte fått nåt från dom (1,5 år sen).

Likadant var det med Robusta och en rad andra mindre och mellanstora total entrepenörer / lösvirkesbyggare.

Sen fick jag pris på materialsats från varbergshus som jag var mycket nära att säga ja till då det verkade smidigt att betala en klumpsumma och så skötte dom resten. Sen i sista minuten så skickade dom påslag för ca 36 m2 panel som dom ville ha 10 000 för. Jag räknade på det själv och kom fram till typ 4000 med listpriser från beijer (www.beijerbygg.se). Då begärde jag att få se vilka löpmeterpriser dom räknat på och då lackade säljaren ur och blev otrevlig.
Det var inte så smart.....

Jag kan rekomendera att försöka hitta en bra snickare och sen förhandling med din lokala brädgård om bra rabatter. Det är nog det smidigaste och billigaste.



Det är tyvärr inte köparens marknad just nu...
 
www.rejnasvillan.se.

Dom är super! Du får precis vad du vill, hur du vill. Du kan rita själv eller låta de göra jobbet. De levererar material och har bra snickare att förmedla och andra hantverkare.

Jag bygger själv med dom utanför Gbg.
 
Hur ligger de till i pris? Har kollat lite på dem men har inte gått in närmare än.
 
De ligger bra till.
Har jämfört med andra lösvirkeshus, och kommit fram till att priset är ungefär det samma, men med den skillnaden att stommen är 195mm hos rejnäs, jfrt med andra som har 145 eller 170 och endel har inte ens liggande 45:a innanför diffusionsspärren före gips och ev. spånskiva. (man kan få osb eller plywood om man vill, med pris tillägg).
Ingen vindpapp, de har utegips. Kraftig gles, 28x70.
220 bjälklag mm... fullisolerat.

Med andra ord, man får lite mer för pengarna.

De har inga "snål" lösningar. Vill man ha nåt annat har det bara låtit, "visst kostar si och så". Inget, " så bygger inte vi".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.