Hej.

Sitter här sedan ett par månader tillbaka och försöker få en överblick i hur långt tid det skulle ta från första spadtaget till inflyttning för ett lösvirkeshus av sten. Även vad kostnaderna skulle bli.

Jag vet att det beror på en oändlig mängd faktorer, men ni som har byggt själva i lösvirke eller "lössten" sitter nog inne med väldigt nyttig och intressant information som vi "drömmare" eller blivande lösvirkes byggare skulle ge "vår högra hand" för.

För att informationen ska bli så relevant så möjligt kan ni t.ex. svara:

# Grund: X kr och inget eget arbete. 2 veckor

#Grund: X kr med inhyrd grävare och resterande jobb själv. 4 veckor (gärna tid och kostnad för varje moment)

# VVS X kr (Hantverkare X kr och eget inköpt material för Y kr) 7 dagar.

# Fönster (18 st) X kr Köpta från Y och monterade av oss själv. 4 dagar
o.s.v.

Försök att ta med ALLT från första kostnaden till sista (om det någonsin blir någon sista): Grund, stome, tak, värmesystem, el ,vvs, golv, fönster, dörrar m.m.

Antal dagar är ju svårt om man gör jobbet själv och inte jobbar hela dagar under en längre period, men försök att uppskatta antalet ARBETADE timmar.

En annan sak jag funderat mycket på är om ni bestämde er för vilka fönster, golv osv. ni skulle ha INNAN ni satte igång eller har det blivit bestämt allt eftersom det var dags.

Som sagt är ALLA svar av intresse OAVSETT hur mycket ni gjort själva, kostnad m.m.

Said


 
saidlasf skrev:
Försök att ta med ALLT
Vilken detaljfascist! :)
Det här är vad jag ids bistå med:
Förutsättningar:
Timmerhus, 148 kvm, skalet timrat med tak och monterade fönster av husfirman.
Eget arbete på allt annat utom VVS och inkoppling av el till central.
Byggstart juni -00, allt är klart nu utom övre badrum och klädkammare + lite annat småfix.
Kostnad hittills ca 930000.

För övrigt håller jag med Jureit. Dubbla tiden och lägg på 100%. Minst. :)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.