Göra grund/gjuta platta, går det under oktober - januari? Är ngn av månaderna bättre än den andra?
MVH Sami
 
Hej!
Att anlägga grunden går utmärkt att göra under den tiden! Det som kan bli lite annorlunda är om det regnar mycket eller är extremt kallt. Som yrkesverksam grundläggare har jag varit med och gjutit plattor vid -15 grader och med utmärkt resultat. Vi vidtog ju några åtgärder som att använda varm betong och sedan snabbt täcka plattan med ett tält och blåsa in varmluft.

Sålänge det är över 7-8 grader är det inga problem alls. Om det regnar när du gjuter en platta så finns risken att ytan blir alldeles nkottrig med små kratrar, så finns det regnrisk så var beredd att täcka.

En aspekt i det hela är vilken yta du vill ha på plattan. Måste du ha slipad yta så var beredd på att behöva vänta längre ju kallare det är innan du kan gå på med "helikoptern". Om det räcker med en slodad yta så görs ju slodningen med blöt betong och sen kan du dricka kaffe.. ;)

Fler undringar? Skriv i så fall..
 
Hej Magnus, tack för ett snabbt svar, :-/en sak till. Om vi gjuter i oktober, kan plattan stå till mars då vi tänker börja bygga?
 
sami skrev:
Hej Magnus, tack för ett snabbt svar,  :-/en sak till. Om vi gjuter i oktober, kan plattan stå till mars då vi tänker börja bygga?
Hej!

Ja det är inga problem det heller. Det skadar ju inte att täcka plattan så att du inte riskerar att få vatten i golvbrunnar och så. Så dra över en ordentlig (gummii)presenning så går det fint.
 
Hej Magnus
Du kanske har någon som kan bygga plattor för en billig penning?? ;)
 
swede skrev:
Hej Magnus
Du kanske har någon som kan bygga plattor för en billig penning?? ;)
Hej!
Förste beror det på VAR i landet detta ligger. Det företaget jag arbetade på tidigare har stor erfarenhet från och är mycket kompetenta på just husplattor. De är verksamma inom Västra Götalands län.

Jag har själv F-skattsedel men jag vill inte åta mig något huvudansvar för en platta, men jag har kompetens att vara med vid schakt, dränering, grovdargning av VA, formning, armering och medverkan vid gjutning.

Jag lovar ingenting men vi kan ju diskutera det.
 
Hej
Det blir eventuelt en handhuggen timmerstuga i Göteborgstrakten, i början på nästa år ;)
 
Om du ska gjuta i Oktober.
Tänk på att inte provtrycka golvvärmen med vatten, fryser med spruckna slangar som följd. Kolla med VVS-killen om det kan duga med lufttryckning. Annars får du inte glömma frysskydd i slangarna.

Det är vanligare än man tror med sönderfrusna slangar.
Man kan nog glömma att tömma slangarna...

Lycka till / THrax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.