Vi är totalt oerfarna inom husbyggesbranschen, och jag känner mig fullständigt överväldigad av alla valmöjligheter och alternativ som finns...

Vi har fått erbjudande om en tomt där man skulle kunna bygga ett väldigt trevligt hus. Vi tänker oss någonstans kring 200 kvm totalt (gärna aningen större), allra helst på 2 plan, men för att få bygglov verkar det som att det måste vara 45 grader takvinkel, och efter vad jag kan förstå innebär det per automatik 1 1/2 plan. Vi hoppas då istället att det ska vara möjligt att bygga källare, men i nuläget vet vi inte om det blir godkänt och/eller om avlopp etc tillåter detta.

Vi har ganska specifika önskemål på hur vi vill att planlösningen ska se ut (framförallt med biorum och badrum), och har svårt att se att vi kan få till det genom att flytta enstaka väggar, så tanken att involvera en arkitekt känns rimlig. Som en parentetisk fråga kanske någon vet om det finns några hinder för att placera köket på ovanvåningen (juridiska/handikappanpassning alt rent byggnadstekniska)?

Jag är fullständigt livrädd för allt som kan gå fel när man bygger hus, och hade känt mig åtminstone aningen tryggare med totalentreprenad, men misstänker att det blir svårt om vi vill ändra stora delar av planlösningen.

Hur ska vi gå tillväga? Kontakta en arkitekt och få en färdig ritning, som vi skickar till husföretagen och frågar om de kan bygga den? Kontakta en arkitekt via något specifikt husföretag (vilket?) som får rita utifrån deras begränsningar? Få ritning från arkitekt, beställa lösvirkes från husföretag och själv leta byggfirma? Eller fixar byggfirman även materialet?

Vi har en budget på max 3,5 miljoner exkl tomt. Är det rimligt, eller ska vi släppa tanken? Marken ska vara lättarbetad, dvs ingen sprängning el dyl.

Som ni hör är jag rätt vilse, så jag är tacksam för all input! :confused:
 
Jag föreslår ni tar kontakt med några byggfirmor som är vana att bygga lösvirkeshus efter önskemål från kund och efterfrågar ungefärlig prisuppgift, kanske kan dom iallafall ge ett pris/kvm efter lite diskussioner. Jag tror det är snabbare väg att få reda på om det är möjligt med era krav, snarare än att börja med en arkitekt. Det är inte omöjligt att de kan tänka sig totalentreprenad.
Angående kök på övervåningen så finns det krav på att entreplan måste vara fullt bebolig (dvs ha toalett och matlagningsmöjlighet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.