4 468 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Lösullsisolering i tak, 400 eller 500 mm?
Den bästa värmen är givetvis den som aldrig behöver tillföras och därför är isolering viktigt. Men det finns alltid en gräns där mer isolering inte lönar sig.
Jag skulle vilja hävda att 400 mm lösull räcker bra, särskilt i ett nybyggt hus som är relativt tätt och har bra fönster mm. Vill man ta i lite extra så kan man välja 500 mm, men där går nog gränsen för vad som kan betecknas som vettigt ur kostnadssynpunkt.
Lite grovt kan man räkna med att du sparar ca 2 KWh/m2 vindbjälklagsyta och år om du ökar isoleringen från 400-500 mm. Kanske lite mer då du bor lite längre norrut.
Ökar du sedan från 500 - 600 så sparar du ca 1 KWh/m2 och år, och du befinner dig sedan länge i en etta med jordvärme innan du sparat in den extra isoleringen (givetvis beroende på enerigpriserna).
I mitt fall då jag bygger 130 m2 och vindsytan räknar jag med är lite större kanske 150 m2 så skulle jag spara 150x2= 300 kronor/år om jag värmer dessa KW med el. Detta om jag ökar från 400-500 mm lösull på vinden. Om jag räknar att den extra isoleringen kostar 4000-5000:- så tar det ca 15 år innan det lönat sig, utan ränta.
Kanske är det bättre att vänta med denna extra isolering tills efter säg 10 år och då sprutar man 100-200 extra mm ovanpå det befintliga. Efter några år så sätter sig isoleringen och den blir mindre effektiv. Man ska också undvika att kliva på den så den blir mindre "fluffig".
Jag tror att mitt val att inte ha en vindslucka inomhus upp till vinden komemr spara mig mer än att spruta 100 mm extra. Det är mycket viktigt att få huset tätt och särskitl uppåt mot vinden dit värmen gärna vill smita upp.
Jag skulle vilja hävda att 400 mm lösull räcker bra, särskilt i ett nybyggt hus som är relativt tätt och har bra fönster mm. Vill man ta i lite extra så kan man välja 500 mm, men där går nog gränsen för vad som kan betecknas som vettigt ur kostnadssynpunkt.
Lite grovt kan man räkna med att du sparar ca 2 KWh/m2 vindbjälklagsyta och år om du ökar isoleringen från 400-500 mm. Kanske lite mer då du bor lite längre norrut.
Ökar du sedan från 500 - 600 så sparar du ca 1 KWh/m2 och år, och du befinner dig sedan länge i en etta med jordvärme innan du sparat in den extra isoleringen (givetvis beroende på enerigpriserna).
I mitt fall då jag bygger 130 m2 och vindsytan räknar jag med är lite större kanske 150 m2 så skulle jag spara 150x2= 300 kronor/år om jag värmer dessa KW med el. Detta om jag ökar från 400-500 mm lösull på vinden. Om jag räknar att den extra isoleringen kostar 4000-5000:- så tar det ca 15 år innan det lönat sig, utan ränta.
Kanske är det bättre att vänta med denna extra isolering tills efter säg 10 år och då sprutar man 100-200 extra mm ovanpå det befintliga. Efter några år så sätter sig isoleringen och den blir mindre effektiv. Man ska också undvika att kliva på den så den blir mindre "fluffig".
Jag tror att mitt val att inte ha en vindslucka inomhus upp till vinden komemr spara mig mer än att spruta 100 mm extra. Det är mycket viktigt att få huset tätt och särskitl uppåt mot vinden dit värmen gärna vill smita upp.
Det handlar inte bara om att spara pengar. På senare år har man lärt sig att för mycket isolering inte är bra det heller, för då blir det för kallt på vinden och man får problem med fukt istället....
Lagom är bäst. ca 50cm i 08-land.
Lagom är bäst. ca 50cm i 08-land.
Liknande trådar
-
Byte av SVAB takfläkt till Östberg TKS 400 C1
Ventilation -
Vad innebär 2400 mm standarden i takhöjd?
Byggmaterial & Byggteknik -
C24 eller Limträ i pulpettak cc400 el cc600?
Byggnadsfysik -
2 polig 1NO 1NC kontaktor för 400V
El -
Byte av Husqvarna takfläkt 3209240-29 till en östberg TKC 400 B1-V1
Ventilation