hej.
jag håller på med att fundera ut lösningar för isolering. jag bor i ett väldigt lyhört gammalt landshövdingehus.
jag undrar om någon vet om det är en stor apparat att fylla befintliga väggar samt ett golvbjälklag med lösull. jag inser att jag behöver ta in en professionell person för arbetet i så fall.

jag vet inte alltför mycket om hur det fungerar, men skulle en kunna öppna golvet på några ställen mellan bjälkarna och spruta in isoleringen för att fylla utrymmet?

jag ska lägga in ett nytt parkettgolv ovanpå en linoleummatta. därunder är det masonit och rått trägolv. därför känns det som ett tillfälle att försöka lösa det där med störande ljud nu. så gott det är möjligt vill säga.

i övrigt har jag samma tanke med väggen in till grannen som verkar vara ihålig som en trumma.
är detta med lösull överhuvudtaget något att tänka vidare på, eller behöver jag bygga en extra vägg och försöka lägga golvet på någon form av isolerande golvskiva?

jag har insikt om att det där med hur ljud transporteras är invecklat och olika från fall till fall, men tänker att jag kanske kan få lite koll på hur lösull fungerar genom att slänga ut denna fråga.

varma hälsningar a
 
Har själv haft hjälp att fylla upp väggar med lösull av cellulosa. Thermofloc hette den typ som användes men det finns flera på marknaden. De borrar hål på lämpliga ställen och fyller upp hålrum i väggar och golv på ett ganska smidigt sätt. Rimligen borde det göra en stor skillnad på ljudisolering.
 
TACK! Nu har jag tagit kontakt med företag som ska komma hit och kolla samt ge offert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.