Hej

Jag vet att jämförelsen har gjort förut, men jag har aldrig riktigt hört vetenskap.

Det är ungefär samma pris (cellulosan är något billigare från min lev), båda transporterar fukt (vilket är önskvärt i mitt fall och förhoppningsvis alla andra också).
Jag har hört att möss tycker sämre om cellulosa, men att träfiber är omöjligt för dem att röra sig i.

Jag vill tro att cellulosa har mer behandling kring brandsäkerhet och anti-svamp och annat liknande. Träfiber är enligt min uppfattning mer naturellt.

Någon som har andra argument?

Jag ska spruta ut i tak och mellanbjälklag.

För mig lutar det mot cellulosa pga priset (sparar någon tusenlapp) och för att jag tror att det är bättre är brandperspektiv.
Tack för tankar!

Lite enligt tillverkarna själva:
Cellulosa: http://www.icell.se/sv/cellulosaisolering/cellulosa-ar-suveran-isolering
Träfiber: http://www.woodisol.se/
 
Tomture61
Är huset försett med diffspärr .Byggår ?
Ingen plast i väggar/tak = cellulosa
Plast i väggar/tak = Glas/stenull
Ur brandsäkerhet är stenull bäst ,tål högst värme (1000 gr)
 
  • Gilla
Häftstiftarn
  • Laddar…
Ingen spärr. Därför något av ovanstående alternativ. Vi bygger nu.
 
  • Gilla
jalmars
  • Laddar…
Intressant tråd. Jag undrar också vad skillnaderna är.
 
Hej på er

På grund av kuntris svar så ska jag nu följa upp.

För exakt en vecka sedan var de här och sprutade. Som alltid så uppmuntrar jag till att ni följer den här sidan om ni vill ha koll på mina mer eller mindre galna experiment samt mina slutsatser:
https://www.facebook.com/etthundratolvan/?ref=aymt_homepage_panel

Jag kan säga såhär om mina samlade slutsatser, intryck och hörda kommentarer.

Cellulosa och träfiber är ganska lika, båda andas, båda isolerar bra, båda är rätt naturliga där cellulosa är återvunnet papper och träfiber är just trä (fast typ "malet" eller nåt).

De har väl ungefär samma värden, cellulosa är lite billigare. Träfibern verkar vara tyngre vilket gör att det blir mindre/färre luftrörelser i materialet, vilket i så fall är positivt.

Men till något praktiskt, träfibern är renare. När de sprutade ut isoleringen hos oss så hade de förvisso munskydd, men de användes knappt. Det var rent och fint, inget damm, inga konstigheter.

De som levererade detta säljer också cellulosa, men både cheferna och de anställda föredrar träfiber. De säger att det har bättre värden, bättre kontroller (CE-märkt och femtioelva andra grejer) och framförallt, det är rent. De förklarade för mig om att de hade sprutat cellulosa så hade vi inte kunnat se varandra om det var 10 meter emellan pga allt damm, medan vi jobbar med materialet. Bara det gör att jag är glad att vi körde träfibern.

Men hur det fungerar i praktiken kan jag ju inte direkt svara på än, påminn mig om 3 år. :)

Jag är i alla fall nöjd!
 
  • Gilla
Macccxs och 8 till
  • Laddar…
Trevlig uppdatering! Tack! Tänkte just fråga vem som utförde isoleringen men såg det via länken.

Funderar själv på att använda Thermocell, men här i halland finns det ingen i närheten som utför isolering med Thermocell.

Vad har du använt till väggarna?
 
Vårt hus är ju ett gammalt hus som är inbyggt i ett nytt och större hus. Allt gammalt har mineralull i väggarna, då tillsammans med ångspärr. I efterhand ångrar jag detta, men jag hade andra kunskaper då.

I allt vi isolerar från och med i somras så är det träfiber även där. Ovan nämnda firma säljer även skivor av träfiber. Så vi sätter sådana överallt utan diffusionsspärr, men i vissa fall en ångbroms, dock ingen spärr ("plast").

Så det är samma princip där, skivor som andas. Det känns lite som spån, väldigt tunga skivor som jag sågar med fogsvansen.
 
Aha, ok såg det på bilderna. Såg att du satte steico i garaget. Hårda skivor eller? Har du mjuka skivor i övriga nya delar?

Planerade själv att bygga med lösull i väggarna, men det lutar mer åt träfiberskivor i väggarna och Thermocell i taket. Om jag nu får tag på nån entrepenör. Annars får jag väl köra med skivor där med...

Kommer även jag köra med ångbroms. Gillar att allt kan andas!

Hur är din yttervägg uppbyggd?
 
Jag har "hårda" (antar jag) skivor över hela, det är samma modell. Vet inte hur den andra modellen är.

Ytterväggen är 120mm som yttre och bärande stomme. Sedan har jag ett obrutet skikt isolering innanför och sedan har jag en stomme av 2"3 på insidan som osb och gips sitter på.

Hur tjockt det obrutna skicket är varierar en aning beroende på rum och behov.

Men det är inte helt facit vad jag har förstått. Varje yttervägg har alltså en yttervägg och en innervägg. Det ska vara bättre har jag hört att innerväggen är den bärande, så är det inte i vårt fall. Men det duger. :)
 
Har du satt väv som vindskydd innanför panelen eller nåt annat?

För mig blir det antagligen, från utsida till insida:

Panel
läkt/luftspalt
45mm fasadskiva som köldbrygga, vindskydd och kapilärbrytande skikt
220mm reglar med träfiberskiva eller lösull mellan
ångbroms
45mm installationsskikt med träfiberisolering
osb
gips

400mm träfiberlösull i tak
 
Jag har vanlig väv. Eller snarare, jag testade lite olika. Dyr väv, vanlig vindpapp, billig duk från byggmax.
Den billiga duken från byggmax har vi i majoriteten av huset, känns bra.

Fasadskivor kan jag faktiskt ingenting om, men de verkar ju trevliga. :)
 
Ja, fasadskivor verkar trevligt tycker jag med. Ska inventera marknaden lite till. Steico protect eller universal verkar vara ett bra val iaf.
 
Hej!
Någon här som vet hur det är att spruta själv med Thermocell på vinden?
 
Kan du hyra maskin så borde det inte vara några problem. Du brukar kunna få en crashcourse i användandet av uthyrarna. Ska du spruta in i väggar eller innertak så blir det svårare eftersom det ska vara korrekt utfyllt och packat. På vind är det nog bara att tuta och köra.
 
  • Gilla
johan5588
  • Laddar…
Ja, jag har fått tag på en hyrmaskin efter mycket letande. Ska åka o kolla på vid tillfälle, lösullen är hårdpackad vid leverans så det krävs att hyrsprutan har knivar som river sönder materielet.
Det är vinden som gäller för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.