Jag har sökt igenom lite olika trådar och vissa menar att risken med skivor är att det läcker i skarvar. Andra skriver att lösull kan sjunka ihop med åren. Söker man på internet är mycket av informationen från företagen själva som förespråkar sin metod. Likaså om man pratar med hantverkare verkar åsikterna gå isär.

Om vi bortser från priset och hantering, varför bör man använda det ena före det andra om vi sätter funktion i fokus?
 
Hej
Kortfattat så har isolering fler funktioner än bara namnet...
Så valet av isolering är komplicerat...
Om vi nu väljer att ta lösull och skivor frågan så kan vi börja med följande.
1.skivor...vad är fördelarna jo mer formbeständiga än lösull och påverkas mindre av vibbrationer och rörelser i huset.
Nackdelar är att det ofta är svårare att montera med precission och tar längre tid fler byggmoment och dyrare.svårare undvika glipor och köldbryggor.

2Lösull fördelar är att konstruktionen inte behöver specialanpassas utan man kan fylla lösull i olika utrymmen utan att behöva bry sig om mått..men man måste vara noga så att inga utrymmen missas..
Nackdelar är att man kan få en varierad isoleringskvalitet och..lösull kan vara känslig för vindpåverkan och den kan sjunka av vibbrationer och annat så man kan behöva fylla på efteråt.

I bjälklag är lösull att föredra genom att sjunkning inte påverkar så..men ordna så att det går att fylla efter i kanterna av bjälklaget för att undvika goldrag...
I väggar så är fast isolering att föredra så skivor bör användas om man inte konstruerar väggarna så att det går att efterfylla i ovankant..samt under fönster...

Till sist jag nämde att isolering har så många funktioner utöver isoleringen men jag själv har EPS i väggar och grund och cellulosa saltad i snedtak och bjälklag...
Det är en diffussionsöppen och fuktbalanserad konstruktion..som fungerat utmärkt i 20år för mig.
Nackdelar med min konstruktion är mindre ljuddämpning i vägg med EPS jämfört med cellulosa..
Samt att jag fått fylla i bjälklagets ytterkanter..
I övrigt bara fördelar jämfört med gullfiber /stenull främst när det gäller ekonomin i monteringskostnader.
Det extra brandskyddet kompenseras av bortfallet av diffusionspärr..
 
Tack för ditt utförliga svar!
 
Snailman
ska man ha tex ett garage brandklassat så duger det inte med lösull utan det ska vara skivor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.