Finns det någon tumregel när man använder isolermatta kontra lösull? Är det så att man enbart använder lösull då man har grymt trånga utrymmen?

Ska i sommar öka takvinkeln och i samband med detta så kapar man upp det gamla taket, DÅ kommer jag att komma åt att antingen lägga matta eller blåsa in på vinden uppifrån, någon med synpunkter eller är det bara en smaksak?
 
Hejsan..

Tror det är enklare= snabbare = billigare att använda lösull där av valet..

med matta måste man skära och pussla en del.. svårt o klara sig utan läckande skarvar.. sprutar man så täcker det ju allt..

naktdelen är att det kan blåsa om kring i vissa fall.. så att all isolering hamlar på ena sidan av vinden..
 
kan man kombinera de två?
 
Engan23 skrev:
kan man kombinera de två?
Visst kan man det.
 
Vi lägger lösull på huvuddelen av vårt hus, matta på en utbyggnad.

60 cm lösull motsvarar ungefär 45cm matta enl uppgift.
 
ok. min tanke är att då jag på en del av vinden endast har sågspån och den har sjunkit ihop så att den inte ens ligger ovanför den liggande brädan i takstolarna (vettesjutton va den kallas) Om dessa brädor är ca 245mm så har sågspånet sjunkit ihop så pass att det ligger ca 2-3 cm under den övre kanten på brädan.

Jag hade tänkt mig att låta sågspånet ligga kvar, fylla upp till ovanför brädans kant med lösull för att sedan lägga mattor, bad idea?
 
Jag tror att du förstör lösullens isoleringsfömåga om du lägger på mattor ovan. Mattornas tyngd kommer packa ihop lösullen och göra den verkningslös.

Om du har sågspån saknas säkerligen diffspärr. I sånt fall bör du nog undvika glas- och stenull eftersom dessa bör/ska ha diffpärr för att inte få problem med fukt.

Mitt tips är att du istället köper en cellulosabaserad isolering. Den kräver inte diffspärr. det finns flera leverantörer och de mest tydliga skillnaderna är vilket mögel- och brandhämmande medel de blandar i. Vad jag förstått så funkar Borsalt bäst.

http://www.radron.se/templates/test____2310.asp

Edit:
ja, jag är lite färgad av mitt eget val, men så blir det lätt på såna här forum där amatörer diskuterar. det är nog få som har provat alla varianter och kombinationer.

Vi valde Ekofiber. ABIS i Täby sprutade. Om man väljer Ekofiber så var noga med att det VERKLIGEN är Ekofiber...Jag fick en offert från en konkurrent till ABIS som var nästan hälften så dyr. De sa att de körde EkofibRER....smålurigt! Jag ringde även Ekofiber och frågade om leverantören sprutade deras produkt. Svaret var nej.
 
ok på så vis. Vad innebär det med diffspärr, är det plasten som ska ligga mellan innertak och takbjälkarna? Har inte tänkt på om jag har någon sådan plast, kanske jag inte har där det är sågspån på vinden?
 
diffspärr = plast ja..

började användas islutet av 60 talet.. tror jag.. :-X

Så har du ett hus äldre än 65 så har du inte det.. om det inte är dit monterat i efterhand.. Diffspärr är standard när man använder Miniralull som isolering.

har man ingen diffspärr, bör man ínstallera en sådan eller lägga på Cellulosa isolering..

diffspärren ska ligga under isoleringen.. :)

En bra tjocklek på isoleringen på vinden är ca 30 cm ink spånet du har.. Om du kör med Cellulosa. lönar sig på bara några år om du går i från 10-15 cm spån som du säkert har i dag till 30 cm totalt.. 15cm spån isolerar lika bra som 7 cm miniralull/vissa cellulosa isoleringar.

här finns det pengar o spara.. :D
 
Ok, ja mitt hus är tillbyggt och tilläggsisolerat -81, vinden på den gamla delen på huset (byggt runt -65 så diffspärr eller inte det e frågan..får kolla) är däremot inte tilläggsisolerat och det tänkte jag göra i år. Lutar då åt blåsa in Cellulosa. Så du menar att om jag idag endast har ca 1dm med spån på vinden så skulle det räcka med 30cm Cellulosa? Jag hade nog tänkt mig att blåsa in 40cm eller är det overkill?
 
Vad sägs om följande förslag då:

Skotta allt spån till en begränsad del av vinden. Säg att du fyller så det ligger 60-70cm där. På övriga delar kör du lösull eller om det passar bättre pga plasten - ecofiber.

Jag har själv spån på en del av vinden och mattor på en annan. Inget av det är tillräckligt alternativt bra gjort. Eftersom det är så trist att suga ut spånet så lutar det åt att jag skottar spånet till en plats där jag inte kommer behöva gå så ofta och lägger befintliga mattor på annan plats (men ordentligt). Övriga delar fyller jag på med lösull (stenull) eller ecofiber.
 
tja det beror väll på det.. vart man bor.. i kallaste norrland är nog upp åt 50cm helt ok..! Tjockare änn så är nog overkill om något..

släng på 30-40 cm Cellulosa det är nog inga problem.. Dock ska man vara medveten om att det sänker tempen på vinden vilket kan medföra att man får fukt problem (pga fuktiginomhus luft möter kall utomhus luft = kondens)


Så när det är gjort så kontrollera några gånger per år dom första åren efter förändringar på vinden.. i form av lukt, färg förändringar osv..

Sen är det aldrig fel att se över sin ventelation innomhus, troligen har du självdrag.. vilket gör det extra viktigt att ventelationen funkar ok.. kanske en fläkt i badrum o så..  onödigt att få extra mycket fukt på vinden eller hur?  :)
 
Jag bor i mälardalen, några mil från Stockholm, troligen räcker det med 30cm där. Jag har inte självdrags ventilation, jag har "riktiga grejer" med värmeåtervinning.
 
Fasting65 skrev:
Jag tror att du förstör lösullens isoleringsfömåga om du lägger på mattor ovan. Mattornas tyngd kommer packa ihop lösullen och göra den verkningslös.
Beställde isolerhandboken från Isover, dom har en produkt som heter Isover fyllupp, den kan man lägga först på spånen för att komma upp till bjälklagsnivån, därefter kan man lägga matta.
 
Ok, men du måste väl ha diffspärr för isovers gullfiber? Om det saknas har du ju lite pyssel att få dit en sådan som sluter tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.