Tänkte att jag lägger in min lösning på mitt problem med en Siemens varmluftsugn som fick jordfelsbrytaren att smälla och sen fungerade inte varmluftsfunktionen. Förhoppningsvis hjälper det någon.

Det som hände var att jordfelsbrytaren löste ut en dag när vi startade ugnen, efter det gick den aldrig över ca 160 grader. Jag körde lite olika program och lät den svalna mellan varven, och såg då att undervärmen fungerade, även grill och övervärme fungerade, men varmluftsprogrammet var helt dött.

Jag sökte på ugnens nummer (står innanför luckan så man behöver inte släpa ut ugnen) på Siemens hemsida och där hittade jag det cirkelformade varmluftelementer för 745:-. Jag beställde det och det kom fram ett dygn senare.

Bytet var busenkelt, ut med ugnen, sen tog man bort 4 skruvar inne i ugnen, sen av med den bakre plåten (7 skruvar om jag minns rätt), sen når man de 3 skruvarna till elementet från baksidan, så det var bara att dra av sladdarna, skruva av det gamla, in med det nya, sen montera tillbaka allt igen. En övning på kanske 20 minuter.

Det gamla ringelementet vsade sig ha ett hål i godset, och kontroll med en ohm-mätare gav att det var avbrott mellan kontakterna, medans det nya hade 25 ohm, vilket verkade mycket bättre.

Här är en video som är ganska lig det jag gjorde. Enda skillnaden är hur strömförsörjningen är kopplad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.