Hej alla kluriga.
Var kan jag hitta en "plastdunk", exp. kärl för öppet system på ca 20-30 liter. Med anslutningar för rör-slang å som tål 90 gradigt vatten.
Ansl. för inkommande samt nivå-skvallerrör å avluftning i i toppen.
Rörisen här hemma har inga å kan inte ta hem. Googlat på Dahl å Rinkaby utan resultat.
Tacksam för tips.
 
Tror du får svårt eller helt omöjligt att hitta ett sådant, alla är av metall, stål/koppar/rostfritt , annars får du hitta på något eget, betänk då att vid en kok i pannan så kommer kanske 110 C ånga upp till kärlet och då kroknar nog det om det är plast, inte bra och en större vattenskada kan bli när kärlet liksom smälter ihop och utan ersättning. från något försäkringsbolag
 
Tack för svaret.
Tänkte nästa ta bort inlägget för det har löst sig. Hittat ett litet i rostfritt som passar.
Men för övrigt kommer det inte kunna bli 110 grader upp til exp. så det gör inget.
Men tack alla å avslutar tråden.:D
 
Inte för TS men nån annan kan ha nytta av mina erfarenheter kanske.

Mitt expansionskärl är i plast och på runt 250 liter. En utskrotad bränsletank till lastbil.
Kärlet är anslutet på retursidan så det blir aldrig varmt. Snarare så att det är frysrisk.
Vid eventuell kokning avgår ångan i separat ångledning.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Å jag bif en bild som visar hur det blev.
Överskottet rinner ner i det tjocka ventilationsröret.
 
  • Expansionskärl monterat ovanför ett tjockt ventilationsrör med en slang som leder till en kran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.