Jag har letat här i forumet efter ett smidigt sätt att göra hål för Blums gångjärn i egengjorda eller omgjorda köksluckor och garderobsdörrar.

Det finns ett par låsta trådar i ämnet med alla möjliga intressanta lösningar på problemet där man använder svindyra specialverktyg, hemgjorda mallar, överhandsfräsar, modifierade borrar, vänder sig till ett snickeri etc.

Men ingen har föreslagit att man inhandlar en specialborr för ändamålet för endast 69:- hos Clas Ohlsson.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=56106793

Detta tycks efter lite letande vara den billigaste och enklaste metoden att göra nya hål för Blums gångjärn.

/DZ
 
Jag kör med den och en mall - Dvs, en mall som ligger an mot kanten på luckan och ger mig styrning för stora borret och för de mindre skruvhålen - Funkar ju prima! Det enda som är känsligt är djupet på hålet... Styrstiftet bygger ett par millimeter och borrar man i 16mm MDF så är det nära på att den går igenom.
Jag har funderat på att använda en kopierring och överhandsfräsen för att få ett mer exakt hål och slippa oroa mig över djupet...
 
Jag kör också med den, men på frihand. Nu har jag bara gjort några luckor med dessa gångjärn under åren, så en mall känns inte prioriterat. Mät, märk mitten med en pryl, borra (inte för djupt), i med gångjärnet och borra för skruven direkt i hålen.
 
Nu har jag provat och borren funkade utmärkt, det blev hur bra som helst. Jag gjorde som Larsa och borrade på frihand med en sladdlös borrmaskin.
 
Trådlyft deluxe här. Jag kommer bygga garderobsdörrar i 16mm mdf och tänkte använda Ikeas gångjärn eller motsvarande. Finns länkat verktyg kvar? Länken är död så svårt att avgöra men jag känner att det låter intressant för att få allt rätt
 
Jag har bara borrat några få hål. Men köp två såna här. Kolla att det verkligen är 35mm som du ska ha.
Slipa bort spetsen på det ena borret.
- Mät ut centrum för hålet
- Borra med det spetsiga borret några mm
- Byt till borret utan spets och borra klart

Det finns många ställen man kan köpa cylinderborrar på.

https://www.biltema.se/verktyg/borr...FV4zcMHqKEwLNBYGnLgKRcTCpifx0RWxoC03EQAvD_BwE

Edit glömde länken
 
Kan meddela att vanlig hålsåg och mdf funkar bra, man ”knäcker” enkelt bort den utsågade pluggen med ett litet stämjärn. Enkel tejpmarkering på hålsågen markerar djupet. Men någorlunda känsla är det inga problem
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.