Har en Atmos DC 40 SFE med Laddomat 21 och en ack tank på 1800 l. Funderar på att koppla samman detta med en värmepump som jag har. Men frågan är vilka alternativ som finns om det blir strömavbrott. Pratade med en på Atmos som pratade om att det kan vara bra att koppla in kylslinga till den. Hur fungerar den och vad tror ni. Annars är det väl en elverk om man väl är hemma. Är ju dock väldigt sällan det är strömavbrott, är detta något att rekommendera. Har ju en öppen spis så för den skull kan jag ju få lite värme i huset men om det är svinkallt kan ju rör frysa i garaget till exempel om man inte kan få ut varmvatten på elementen.
 
En UPS, batteribackup, löser problemet med ström till pannan och cirkulationspumparna. Hur länge beror på hur många (bil)batterier du parallellkopplar. En Ctek fixar underhållsladdningen när du har ström.

Om det behövs beror väl på om Laddomat 21 fixar självcirkulation eller inte. Detta vet jag ej.
 
Redigerat:
Tror inte det blir självcirkulation fast jag hört att det ska bli det, men blev av med strömmen en gång och vattnet blev ca 120 grader i pannan och levde oväsen.
Vad kostar en UPS? Ctek är väl inte speciellt dyrt? Hur länge på ett ungefär räcker ett bilbatteri?
 
Nu har jag inte skaffat någon panna än, men en lösning som borde funka vore ett fritidsbatteri (ca 1000:- på jula eller biltema tror jag) och en växelriktare för 300W (om det nu räcker för dig, en cirk-pump drar ca 85W), kostar ca. 400 hos Kjell & Co.

Detta förutsätter iofs att du har en billaddare, annars får du köpa en sån också. Automatiskt är det inte heller, utan man får gå in i pannrummet när elen går och koppla om det.
 
Ups från Dustin är mitt tips.
 
Varför vara blygsam, har bl.a. en APC Symmetra på 8kVA i serverrummet:cool: Då kan man bada bastu också!!!


Mer realistiskt, en växelriktare och en Ctek är allt som behövs.
 
Vill man bygga vidare på bilbatteri/växelriktar -lösningen så är det ju inte raketforskning att få det automatiskt heller.
Ett växlande relä för att välja Mellan batteri- och nätdrift, samt ett nc-relä för att slå av och på växelriktaren.
Styrsignalen tas från vanliga elnätet.
 
Tack för era svar. Tycker nödströmsanläggningen http://www.legoelektronik.se/index.php/nodstromspaket/nodstromsanlaggningar.html som pr95 skickade verkade intressant sen är det väl liknande som andra förslagit. Det känns som ett rimligt pris med något sånt, vill att det ska gå in automatiskt när strömmen bryter.
Hur länge klarar ett bilbatteri av att driva fläkt till pannan och cirkulationspump för panna och för pump ut till radiatorer på ett ungefär? Är det något annat att tänka på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.