Hej!
Förberedande undersökningar för köp av radhus eventuellt...

Undrar vilka lösningar man kan göra om det finns hög halt radon i radhuset ( ca 200-220).
Dvs dom flesta radhus som säljs verkar ha radon och ifall jag köper radhuset, och vill köra sanering av radon, kanske radhuset bredvid fortsätter att läcka höga halter radon... etc

Undrar om någon vet mer och gärna någon med praktisk erfarenhet.

tack på förhand!
 
BirgitS
200-220 är låg radonhalt, 200 är gränsvärdet.

Det man gör för att få ner radonvärden är att man förbättrar ventilationen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Arch Gabriel Arch Gabriel skrev:
Hej!
Förberedande undersökningar för köp av radhus eventuellt...

Undrar vilka lösningar man kan göra om det finns hög halt radon i radhuset ( ca 200-220).
Dvs dom flesta radhus som säljs verkar ha radon och ifall jag köper radhuset, och vill köra sanering av radon, kanske radhuset bredvid fortsätter att läcka höga halter radon... etc

Undrar om någon vet mer och gärna någon med praktisk erfarenhet.

tack på förhand!
Som sagt, det där är förvisso över de nya gränsvärden som finns, men det var inte så länge sedan man inte fick bidrag för att sänka det om man redan hade under 250, så låt det inte stoppa er från val av hus.

Nummer 1 är att ta reda på vad man har för orsak till radonet. Om det är blåbetong i byggnaden så kan det hjälpa med täta tapeter och något ökad ventilation.
Om det är markradon kan det vara bättre att installera en radonsug och säkerställa att man har en tät grund/källare.

Här varierar det väldigt mycket, själv hade jag kring 200 senast jag mätte, gissar att det har blivit bättre efter omdränering och slammning av diverse sprickor, men jag har inga barn hemma längre så jag har inte prioriterat några nya mätningar.
Grannen 30 meter bort hade däremot skyhöga värden, 800-1000 om jag minns rätt.
De började med ventilation, gjorde flera olika försök utan någon rejäl påverkan på mätvärdena, men stora kostnader och kraftiga ingrepp på huset.
Tillsist satte de in en radonsug som suger ut mark-radonen under huset vilket resulterade i att de nu har tvåsiffriga värden. Det var dessutom den billigaste lösningen både att installera och driva samt minst ingrepp i huset. :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
200-220 är låg radonhalt, 200 är gränsvärdet.

Det man gör för att få ner radonvärden är att man förbättrar ventilationen.
Jag har hört & läst om olika sätt att förbättra ventilation, men det känns inte helt ok,
Tror att det kommer att visa sig att all radon påverkar vår kropp dåligt så jag söker 0, men helst under 100.
men tack!
 
Arch Gabriel Arch Gabriel skrev:
Jag har hört & läst om olika sätt att förbättra ventilation, men det känns inte helt ok,
Tror att det kommer att visa sig att all radon påverkar vår kropp dåligt så jag söker 0, men helst under 100.
men tack!
Köp då ett trähus!
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Som sagt, det där är förvisso över de nya gränsvärden som finns, men det var inte så länge sedan man inte fick bidrag för att sänka det om man redan hade under 250, så låt det inte stoppa er från val av hus.

Nummer 1 är att ta reda på vad man har för orsak till radonet. Om det är blåbetong i byggnaden så kan det hjälpa med täta tapeter och något ökad ventilation.
Om det är markradon kan det vara bättre att installera en radonsug och säkerställa att man har en tät grund/källare.

Här varierar det väldigt mycket, själv hade jag kring 200 senast jag mätte, gissar att det har blivit bättre efter omdränering och slammning av diverse sprickor, men jag har inga barn hemma längre så jag har inte prioriterat några nya mätningar.
Grannen 30 meter bort hade däremot skyhöga värden, 800-1000 om jag minns rätt.
De började med ventilation, gjorde flera olika försök utan någon rejäl påverkan på mätvärdena, men stora kostnader och kraftiga ingrepp på huset.
Tillsist satte de in en radonsug som suger ut mark-radonen under huset vilket resulterade i att de nu har tvåsiffriga värden. Det var dessutom den billigaste lösningen både att installera och driva samt minst ingrepp i huset. :)
Hej & tack för avancerat svar.
Jag tror att radonsug är bra, men i vissa radhus verkar det finnas mest radon på övervåningen, förmodligen byggmaterial...
Om jag ordnar FX -ventilation etc eller radon tapeter... så undrar jag hur det fungera ifall grannen bredvid i ett radhus fortfarande har radon som fortsätter att påverka min del av radhuset?!

Tänker lite från olika vinklar, då mitt främsta mål är att inte ha radon, och köra sanering etc så det blir 0.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Köp då ett trähus!
Finns det radhus som är trähus?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Köp då ett trähus!
Nja, i de flesta fall är det markradon som är det som genererar mest radon.. så trähus är ingen garanti. Trähus på styltor kanske 😬
 
P pjkw skrev:
Nja, i de flesta fall är det markradon som är det som genererar mest radon.. så trähus är ingen garanti. Trähus på styltor kanske 😬
Jag har också läst att det mest är markradon, men det verkar vara i hus, villor främst.
Däremot har jag upptäckt när jag läser olika besiktningar att det är byggmaterial, när det gäller radhus.
vet ej om det stämmer, men det är vad jag upptäckt hittills.
 
Arch Gabriel Arch Gabriel skrev:
Jag har också läst att det mest är markradon, men det verkar vara i hus, villor främst.
Däremot har jag upptäckt när jag läser olika besiktningar att det är byggmaterial, när det gäller radhus.
vet ej om det stämmer, men det är vad jag upptäckt hittills.
Känns rätt ologiskt att det skulle skilja sig mellan hus och radhus. Oavsett så bor jag i radhus iallafall och även om det är en del blå betong är det i mitt fall framförallt markradon, det blir tydligt när radonvärdet är lägre desto högre upp i huset man kommer (värst i källaren)

Edit: en grund till att blåbetong radon kanske är överrepresenterat i radhus är kanske att det byggdes mycket radhus när blåbetong var populärt medan villor har byggts i stor utsträckning både före och efter blåbetongen
 
P pjkw skrev:
Nja, i de flesta fall är det markradon som är det som genererar mest radon.. så trähus är ingen garanti. Trähus på styltor kanske 😬
Haha, ett modernt trähus med bra ventilation har sällan höga radonvärden.
 
Som @Dowser4711 skriver, ta reda på om det är byggmaterialet eller markradon eller en kombination av de båda.

I förra BRFen jag bodde i var det blåbetong i huset, de lägenheter som hade strax över 200, dvs gränsvärdet hjälpte det med ökad tilluft, dvs friskluftsventiler. De med högre värden 3-400 fick även mekanisk frånluft. Efter det inga problem.

Vårt nuvarande hus från 66 är byggt med värsta typen blåbetong (från området kring Skövde) och hade 500 bq/m3. Sedan tog förra ägaren upp friskluftsventiler och installerade mekanisk frånluft. Nytt radonvärde 120 bq/m3.

Komma ner till 0 lyckas du aldrig med men varför ska du göra det? Gränsvärdet är på 200 och de som har en förhöjd risk för lungcancer pga radon är gruppen rökare.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Köp då ett trähus!
Nu svarar du på nått du nog inte förstår…
 
Arch Gabriel Arch Gabriel skrev:
Hej!
Förberedande undersökningar för köp av radhus eventuellt...

Undrar vilka lösningar man kan göra om det finns hög halt radon i radhuset ( ca 200-220).
Dvs dom flesta radhus som säljs verkar ha radon och ifall jag köper radhuset, och vill köra sanering av radon, kanske radhuset bredvid fortsätter att läcka höga halter radon... etc

Undrar om någon vet mer och gärna någon med praktisk erfarenhet.

tack på förhand!
Hej Arch!
Vilken typ av hus det gäller, alltså villa, radhus eller flerfamiljshus spelar ingen som helst roll, radon kan ta sig in i alla typer av byggnader. Trähus är givetvis ingen garanti för lägre radonvärden eftersom det inte hjälper ett smack om man har ett trähus om radonet kommer från marken.
Radonet kan alltså antingen komma från marken eller från byggmaterialet.
Är det ett gammalt radhus kan det finnas blåbetong i byggnaden (ytter-/ innerväggar eller bjälklag som kan ge förhöjda radonvärden. Blåbetong tillverkades från 1929 och fram till 1975 och användes ett par år efter det så det kan man ha som ungefärligt spann för om det finns blåbetong i huset.
Kommer radonet från marken så beror det på hur radhuset är byggt vilka åtgärder som kan vara lämpliga att vidta för att sänka radonhalterna i byggnaden, är det krypgrund finns vissa åtgärder är det platta på mark andra åtgärder.
Principen som gäller är att förhindra markluft från att tränga/sugas in i ditt radhus. Det första man försöker med är att finna uppenbara brister som att kika vid inkommande serviser och se om det är tätt där, både mellan ev skyddsrör och eventuell bottenplattan och mellan servis och skyddsrör. Man tätar generellt alltså vid genomföringar i bottenplatta (och väggar under mark).
Det finns många andra saker man kan göra men allt är konstruktionsberoende så man får ta det därifrån.
Att bara öka ventilationen är ingen patentare utan man måste i så fall se till att balansera ventilationen så man inte bara ökar frånluften utan även ökar tilluften. Ökar man bara frånluften kan det resultera i att man drar in markluft i byggnaden genom läckage från grunden (genom att man skapar ett undertryck i huset).
Är ni storrökare i familjen? Annars skulle jag nog ändå vilja lugna dig lite avseende radonet, 450 av 500 lungcancerfall per år, som man anser uppstår pga radon, är rökare och som sagts tidigare är gränsvärdet satt till 200 bq så du har långtifrån några exceptionella värden. Därmed inte sagt att det inte är dumt att se över situationen men bara så du inte går å mår dåligt av nån oro (och du behöver också utsättas för det under lång tid så det är inget man går på ett par veckor).
Nollgränsen tycker jag för din egen skull att du ska sluta fokusera på den kommer du aldrig att uppnå då även utomhus har radonhalter på 10-tals bq… (runt 30-40 bq).
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Haha, ett modernt trähus med bra ventilation har sällan höga radonvärden.
Trähus har i princip inte ett dugg med låga eller höga radonvärden att göra. Ventilationen har det absolut men ett trähus på en dåligt utförd betongplatta på högradonmark kommer du aldrig att klara 200-kravet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.