Hej på er!
har ett äldre furugolv som för drygt 5 år sedan slipade, vit-lutades och vitoljades. Jag har sista året sett sprickor som komma smygande som nu resulterat i att flera plankor längs långsidorna har områden som sitter mycket löst. Vissa plankor är oxå ngt lösa och detta känns när man går på golvet. Som tillfällig lösning har jag lagt ut en matta och under den en hårdplast skiva för att undvika att golvet ska ännu värre. Jag har frågat i ett par golvbutiker och spenderat timmar framför datorn för att googla fram ngn lösning eller alternativ på hur jag kan åtgärda detta men utan resultat. Stoppar jag ner en tunn kniv i sprickorna på bilderna ligger golvbotten ca 10-15mm under plankan...kanske går det att skära ut och fylla med något på något smart sätt!? Han som slipade nämnde att han fick slipa "rejält" och två omgångar vitolja lades på efter detta av honom. Jag gissar att en kombination av alltför tunt slipade golvplankor (som är tjockast på mitten tunnare på sidorna som de kunder vara förr i tiden) och brist på inoljning är orsaken varför det spricker och ger vika på vissa ställen.
Vill verkligen inte lägga ut ett nytt golv med allt vad det innebär (smyglister...urk. Nya foder/lister kommer att ge rejäla färgskiftningar mot befintliga då lgh är av äldre karaktär) då jag inom ett par månader ska sälja lgh och hela lägenhetens stil och inredning bygger på det vitoljade original golvet. Det här tar en massa energi av mig så ALLA tankar och tips är välkomna!
Tack på förhand!
har ett äldre furugolv som för drygt 5 år sedan slipade, vit-lutades och vitoljades. Jag har sista året sett sprickor som komma smygande som nu resulterat i att flera plankor längs långsidorna har områden som sitter mycket löst. Vissa plankor är oxå ngt lösa och detta känns när man går på golvet. Som tillfällig lösning har jag lagt ut en matta och under den en hårdplast skiva för att undvika att golvet ska ännu värre. Jag har frågat i ett par golvbutiker och spenderat timmar framför datorn för att googla fram ngn lösning eller alternativ på hur jag kan åtgärda detta men utan resultat. Stoppar jag ner en tunn kniv i sprickorna på bilderna ligger golvbotten ca 10-15mm under plankan...kanske går det att skära ut och fylla med något på något smart sätt!? Han som slipade nämnde att han fick slipa "rejält" och två omgångar vitolja lades på efter detta av honom. Jag gissar att en kombination av alltför tunt slipade golvplankor (som är tjockast på mitten tunnare på sidorna som de kunder vara förr i tiden) och brist på inoljning är orsaken varför det spricker och ger vika på vissa ställen.
Vill verkligen inte lägga ut ett nytt golv med allt vad det innebär (smyglister...urk. Nya foder/lister kommer att ge rejäla färgskiftningar mot befintliga då lgh är av äldre karaktär) då jag inom ett par månader ska sälja lgh och hela lägenhetens stil och inredning bygger på det vitoljade original golvet. Det här tar en massa energi av mig så ALLA tankar och tips är välkomna!
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tycker att det ser ut som om golvsliparen har tagit så mycket att det bara återstår någon mm av notens översida. Jag tror att det är mycket svårt att få ordning på det där golvet. Det är slipat för många gånger eller för mycket helt enkelt. Eftersom det tycks röra sig om ett spontat golv, kan det inte vara så vansinnigt gammalt att man av något antikvariskt skäl måste/vill behålla det. Det tråkiga svaret är att golvet bör bytas. Det är förbrukat.
Kan inte annat göra än att instämma till fullo!mattiasp skrev:Jag tycker att det ser ut som om golvsliparen har tagit så mycket att det bara återstår någon mm av notens översida. Jag tror att det är mycket svårt att få ordning på det där golvet. Det är slipat för många gånger eller för mycket helt enkelt. Eftersom det tycks röra sig om ett spontat golv, kan det inte vara så vansinnigt gammalt att man av något antikvariskt skäl måste/vill behålla det. Det tråkiga svaret är att golvet bör bytas. Det är förbrukat.
Tack för feedback. Jag kikade under listen mellan kök och vardagsrum precis nu, och mycket riktigt är det spontant. Det är rejält tjocka bräder på 20-30mm så jag kan inte fatta hur de lyckats slipa det så tunt och varför är det just så inom ett avgränsat område.
Ser också att de sprickor som finns på brädorna inom samma område har spruckit på samma sida, antar att sprickan borde vara precis ovanför fjädern.
Känns ngt uppgivet nu. Lägga in nytt golv = trekantslist = skitfult. Alt riva bort alla lister = ev dra om el + omtapetsering + köpa nya golvlister som kommer att avvika i färg mot de andra listerna (som har suttit läääänge)...
Ska som en sista utväg försöka få hit ngn expert på golv och kolla om denne kan byta ut de plankor som pajjat (samt att vitluta och vitolja dessa). Vet du om detta brukar vara en vettig lösning på ett spontant och behandlat golv som jag har? TACK
Ser också att de sprickor som finns på brädorna inom samma område har spruckit på samma sida, antar att sprickan borde vara precis ovanför fjädern.
Känns ngt uppgivet nu. Lägga in nytt golv = trekantslist = skitfult. Alt riva bort alla lister = ev dra om el + omtapetsering + köpa nya golvlister som kommer att avvika i färg mot de andra listerna (som har suttit läääänge)...
Ska som en sista utväg försöka få hit ngn expert på golv och kolla om denne kan byta ut de plankor som pajjat (samt att vitluta och vitolja dessa). Vet du om detta brukar vara en vettig lösning på ett spontant och behandlat golv som jag har? TACK
När är huset byggt? Jag misstänker att det kan vara ett gammalt undergolv som tagits fram och slipats. Undergolv brukar vara byggda av billigt virke som har fler kvistar och är mjukare än "riktiga" golv.
Det går säkert att byta de dåliga brädorna, men de är troligtvis av sådan bredd som inte tillverkas i dag, dvs det kommer krävas en del sågning, fräsning och eventuell hyvling för att detta skall fungera. Det finns fortfarande risk att det kommer se som två olika träslag pga virkets ålder.
Det går säkert att byta de dåliga brädorna, men de är troligtvis av sådan bredd som inte tillverkas i dag, dvs det kommer krävas en del sågning, fräsning och eventuell hyvling för att detta skall fungera. Det finns fortfarande risk att det kommer se som två olika träslag pga virkets ålder.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Eftersom det är en lägenhet i Stockholm som ska säljas snart hade jag inte gjort något alls. Lägg ut en matta på visningen om det syns för mycket.
Om du lagar det dåligt tappar lägenheten mer i värde än om du inte gör ett smack. På en lägenhet görs sällan besiktningar heller så köparna kommer förmodligen inte märka sprickorna.
Om du lagar det dåligt tappar lägenheten mer i värde än om du inte gör ett smack. På en lägenhet görs sällan besiktningar heller så köparna kommer förmodligen inte märka sprickorna.
Antar att du menar att om golvet är byggt inuti en träram kan plankorna inom ramen bytas ut? Tyvärr ingen fris, men en duktig hanterkare borde kunna skära ut trät som är för tunt och bygga något under som stöder och sen lägga på utsidan igen. Borde gå att få ok snyggt om man sen lägger ett extra lager vitolja på. Bara min teorimattiasp skrev:
Verkar dock svårt att hitta ngn snickar/finsnickare som vill ta sig an detta.
Detta kommer jag inte att kunna göra själv då alla verktyg mm finns 35 mil bort, om jag hittar ngn så hyr jag in en duktig snickare. Huset är byggt i början 30-talet. Plankorna i köket är 20-30mm så är det samma i vrummet förstår inte hur man lyckats slipa ner de så mycket så det spricker?arneri68 skrev:När är huset byggt? Jag misstänker att det kan vara ett gammalt undergolv som tagits fram och slipats. Undergolv brukar vara byggda av billigt virke som har fler kvistar och är mjukare än "riktiga" golv.
Medlem
· Västernorrland
· 10 836 inlägg
Gammalt hus är lika med gamla golv och sprickor och sånt där är liksom sånt som ingår. Nog för att det finns människor som ska ha allt toppmodernt och felfritt in i minsta detalj men skulle jag titta på en lägenhet i ett gammalt hus så får man nog leva med att golven är som de är om de är i original.
Jag skulle absolut inte försöka laga det där på nåt vis för då lär nog lagningen synas mer än felen som är nu.
Jag skulle absolut inte försöka laga det där på nåt vis för då lär nog lagningen synas mer än felen som är nu.
Det har väl oxå vart min tanke i värsta fall då ett nytt golv kommer att innebära ett otroligt stök (lister, el, tapetsering som jag pladdrat om innan i tråden). Kanske bättre att chansa och ta ev konsekvenser om köparen opponerar sig när de väl flyttat in. Känns inte helt ok men jag har gått på samma nit själv en gång tidigare faktiskt..Gnagare i Bajenhöjden skrev:Eftersom det är en lägenhet i Stockholm som ska säljas snart hade jag inte gjort något alls. Lägg ut en matta på visningen om det syns för mycket.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Det är ju köparens ansvar att kolla skicket på golvet, på ett så gammalt golv kan man heller inte räkna med att det är nyskick.