Lite kryptisk rubrik men jag ska försöka klargöra det hela.

Jag vill sätta kakelhöjden på den halvkaklade delen av vårt badrum till 120 cm. Detta eftersom jag vill få en enhetlig höjd som samtidigt skapar en kaklad del i fönstersmygen och stänkskydd upp till spegelskåpets undre del. Dilemmat är att detta även innebär att kakelhöjden hamnar mitt i dosan där golvvärmetermostaten ska kopplas in.

Finns det någon bra lösning på detta (förutom att ändra höjden på kaklet då...), någon dosa som är djupare i övre delen eller så menar jag.

Det är såklart en elektriker som ska fixa biffen men jag måste ge plattsättaren ett svar på hur högt han ska dra tätskiktet.
mvh
Joel
 
1. Flytta på eldosan.

eller

Bygg upp något med gipsspackel som på väggen som är lika tjockt som kakelplattorna. Då ser det ut som om väggen bara går rakt ut mot ramen till din eldosa. Ett annat namn för detta kan vara stuckatur.
Gipsspackel blandar man och det kan man lägga på i upp till 100mm åt gången
 
Eftersom jag alltid är steget efter så är det för sent att flytta på dosan. Eller, allt går ju men det är inte praktiskt i nuläget.

Frågan är då bara hur termostaten ser ut och börja pilla på en lösning liknande den du nämner.
 
En extra kakelplatta under dosan, eller två om dosan sitter över två på den befintliga kanske kan se ganska estetiskt ut?

[Eftersom jag alltid är steget efter] Den va lite kul så här på morgonkvisten.:D
 
Kul att man kan glädja någon, barajag ;-)

Din idé kan också vara värd att prova, jag får testa mig fram. Vet fortfarande inte vad det är för termostat som ska dit.
 
Om inte tätskiktet är lagt ännu så borde det ju inte vara något problem att flytta dosan uppåt kan jag tycka...
Men visst.... svårt att svara på när man inte ser hur det ser ut...
 
Att flytta golvvärmetermostaten uppåt är nog betydligt svårare än att flytta den neråt. Eftersom flyttas den uppåt så blir kabeln till golvvärmen för kort.
 
Eldosan var redan flyttad en gång och när vi kom på att kakelhöjden klöv dosan så var tätskiktet redan på plats.

Lösningen blev att höja kaklet med en platta en liten bit, i detta hörn ska det stå en tvättpelare så det skämmer inte farligt.

/Joel
 
jerydh skrev:
Eldosan var redan flyttad en gång och när vi kom på att kakelhöjden klöv dosan så var tätskiktet redan på plats.

Lösningen blev att höja kaklet med en platta en liten bit, i detta hörn ska det stå en tvättpelare så det skämmer inte farligt.

/Joel
Sorry, men nog tolkade jag ditt första inlägg som att inte tätskiktet var lagt... :S



jerydh skrev:
Det är såklart en elektriker som ska fixa biffen men jag måste ge plattsättaren ett svar på hur högt han ska dra tätskiktet.
mvh
Joel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.