Hej!

Har frågat många "experter" men aldrig fått något svar på min fråga.

På bilden kan ni se att det är två skruvar som är brutna(försökte skruva ut dem för användning men de var sönderskruvade så jag försökte dra loss dem). Nu sitter skruvarna kvar och jag måste ha dessa "pluggar" för att skruva upp en taklampa. Den plattan som ska skruvas fast mot taket har exakt det mått som skruvarna nu sitter i... Finns det någon lösning på detta?

Med vänliga hälsningar, Philip
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör i ordning en prydlig träbit-plyfabit ca 15mm, skruva i taket med fyra skruv och sätt ett "kulotaklock".
400210.jpg
 
Ett försök på långt håll:
Strimla sönder dosan, få väck den, och ersätt med en "senildosa"/rotdosa.

Kan kanske funka.
 
Skär av skruvhylsorna från en ny dosa och limma fast dem i din dosa med superlim. Borde funka fint. Om det är tillåtet vet jag inte.
 
Det är dumt att misslyckas :confused:

Nej, jag menar att försöka limma plasten i en eldosa är ingen bra idé.
Inget lim biter på PVC eller vad plasten heter.
 
KnockOnWood skrev:
Ett försök på långt håll:
Strimla sönder dosan, få väck den, och ersätt med en "senildosa"/rotdosa.

Kan kanske funka.
Finns det rotdosa för tak? Jag har aldrig sett någon men jag har heller inte haft anledning att leta.
Jag tänkte bara att det vore trist att rivit bort den gamla dosan och sedan finns det inget att ersätta med.

Edit: Hittade ingen rotdosa för tak men jag skulle nog satt upp en sådan här http://elbutik.se/product.html/lamputtag-med-krok-runt-for-takmontage-6a-2?category_id=688
De bygger inte alls mycket för att vara utanpåliggande.
 
Redigerat:
Drömhus2012 skrev:
Finns det rotdosa för tak? ...
Nej, jag är kanske ute och cyklar.
Men det där såg ut som en vanlig apparatdosa.
Om man mäter kanske man kan se om det passar :)
 
Du har rätt, det ser ut som en vanlig dosa. Om det är en kopplingsdosa eller en apparatdosa låter jag vara osagt. :)
 
Det är en takdosa, och skruvarna som gått av fäster upp takuttaget, taklocket, som innehåller både uttag och kroken att hänga lampan i, det måste alltså hålla för lampan. De brukar vara märkta 15 kg, så lösningen måste klara detta.
 
Kan man inte borra ett eller flera hål genom dosan och sätta plugg i dem. Det verkar vara betong så det borde funka. Frågan är om det är tillåtet. Då har du ett hål som lär klara 15kg.
 
Starta en tråd i elforumet istället, då får du svar av flera proffisionella elektriker som vet om det finns någon reparationsats eller ej.

Börja inte skära sönder dosan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.