Jag har en kolonistuga som ligger i en sluttning. De som byggde stugan för många år sedan löste problemet med vart gråvattnet skulle rinna ut genom att gräva ner två djupa plasttunnor som vattnet skulle rinna ut i. Nu med nya bestämmelser för gråvattenavrinning tänkte jag först att jag skulle tömma dessa tunnor, göra hål i botten och sedan fylla dem med makadam. Det visade sig dock att det redan var hål i tunnorna och att det mesta vattnet som fanns i dem var grundvatten som hela tiden fylls på. Så nu kan jag ju inte bara fylla dem med makadam. Hur bör jag göra? Måste jag gräva upp tunnorna helt och dränera bort vattnet. Kan ingenting om sådant här så jag är tacksam för hjälp.
 
L
Är det grundvatten så är det kört , måste dräneras bort , om du dränerar så kommer gråvattnet att förflytta sig i rör och inte i mark , som avsikten med infiltration är ,
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om du vill släppa ut gråvatten (BDT-vatten) via ett avlopp så krävs enligt miljöbalken viss rening. (Bär du ut diskvattnet med hink och häller det på marken så finns inga krav). Minimalt så brukar det röra sig om en slamavskiljare följt av infiltration eller en liten markbädd (om marken är vattenmättad som i ditt fall). Hemmasnickrade lösningar med tunnor, stenkistor och infiltrationer utan slamavskiljare lär inte accepteras av tillsynsmyndigheten (kommuns miljökontor). Så det är dyrt även med ett litet BDT-avlopp.

Eftersom att lagstiftaren inte litar på dig så krävs att du gör en anmälan till kommunen om du vill inrätta eller bygga om en BDT-avloppsanläggning. D v s du slipper formellt ett avloppstillstånd som du skulle ja behövt om WC var anslutet men måste i praktiken genomgå nästan samma process för att kommunen inte ska förbjuda din nya BDT-avloppsanläggning.

(Skjut inte budbäraren!)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Är det grundvatten så är det kört , måste dräneras bort , om du dränerar så kommer gråvattnet att förflytta sig i rör och inte i mark , som avsikten med infiltration är ,
Tack för svar, men tror du inte det räcker med att jag tar bort tunnorna och sedan fyller hålen med makadam utan att dra dräneringsrör?
 
L
Det är en infiltrationsanläggning du gör då , finns regler som ska följas då , så det bästa är att
kasta ut vattnet manuellt i trädgården , finns inga tabu för det
 
S smajliz skrev:
Tack för svar, men tror du inte det räcker med att jag tar bort tunnorna och sedan fyller hålen med makadam utan att dra dräneringsrör?
Om vi lämnar diskussionen med vad som är tillåtet därhän, och tittar på det praktiska: Om tunnorna är fyllda med grundvatten så kommer hålen ju fyllas med grundvatten.

På något sätt måste du få iväg grundvattnet/sänka nivån, vilken du måste dränera för.

Risken är ju annars att om du släpper ut en diskho med vatten så bubblar det upp ur gräsmattan om stenkistorna redan är fyllda med grundvatten...

/K
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Claes Sörmland
Högt grundvatten i en slänt låter inte rimligt, vatten rör sig ju nåt i marken. Kanske rör det sig om att tunnorna är nedgrävda i en svacka i berget som samlar vatten? Då blir det svårt att dränera bort vattnet.

Om vi nu bortser från vattnet kring tunnorna, vad syftet med att fylla dem med makadam? Makadam kommer inte att rena vattnet nämnvärt. Men att infiltrera vattnet ytligt i icke-vattenmättad mark kommer att rena det.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Högt grundvatten i en slänt låter inte rimligt, vatten rör sig ju nåt i marken. Kanske rör det sig om att tunnorna är nedgrävda i en svacka i berget som samlar vatten? Då blir det svårt att dränera bort vattnet.

Om vi nu bortser från vattnet kring tunnorna, vad syftet med att fylla dem med makadam? Makadam kommer inte att rena vattnet nämnvärt. Men att infiltrera vattnet ytligt i icke-vattenmättad mark kommer att rena det.

Det är inte att rena vattnet jag är ute efter. Till det har jag redan ett BDT-filter. Jag vill fylla igen hålen i marken så att jag kan gå där. De ligger nämligen i en gång runt huset och jag vill också slippa tömma ut vatten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L
Upp med burkarna , i princip fyll med vad du vill och får tag i , men gärna lite stenaktigt i botten
inga stuprännor där , om så är , då ska du fylla med stenkross , groparna tar det mesta
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
kulle
S smajliz skrev:
Det är inte att rena vattnet jag är ute efter. Till det har jag redan ett BDT-filter. Jag vill fylla igen hålen i marken så att jag kan gå där
Detta är ju information som kunde kommit tidigare i ditt första inlägg :p
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.