Hej! Startar ännu en tråd i denna evighetsdiskussion. Har rätt nyligt köpt mig ett 50-talshus byggt i lättbetong, som står på en sandbacke. Källaren har varit inredd med tidstypiska lösningar (trä direkt mot väggar, spån på betongplattan med trägolv ovanpå). Lägg till någon period med bristfällig avledning av takvattnet, och förruttnelsen var ett faktum.
Med början i ett av rummen har jag har rivit ut allt som inte består av betong, och står nu i begrepp att börja bygga dit något. Jag kommer att fräscha upp puts på väggar och måla med kalkfärg. Det är högt i tak för att vara en källare, har över 230 cm i takhöjd som jag är rädd om, avskyr känslan av att behöva huka sig.

Jag har någon gammal tjära/kallasfalt/svartgegg som ligger på betonggolvet som jag tänkte slipa bort med diamantkopp.
Därefter är jag lite villrådig, lutar åt två alternativ:
1. lägga på 30 mm eps-skivor med spår frästa för golvvärmeslang, flytspackla över. skulle helst vilja göra detta, men är lite orolig för att lägga isolerskivor direkt mot betongen. Kommer skivorna efter ett tag att ligga i en sjö liksom? kommer fukt att dras upp i väggarna, eller borde de som inte är täckta med något kunna ventilera ut den? Bör man lägga någon form av ångspärr eller isolering där flytspacklet annars ligger mot väggar?(så att man tänker sig en flytspackelkaka helt omsluten av isolering, liggandes på betonggolvet)
2. gjuta upp med eps-betong, flytspackla in golvvärmeslang på denna. För att få någon vettig isolering skulle jag behöva gjuta upp ganska mycket, men denna metod skulle väl utan vidare kunna släppa upp fukt?

Oavsett alternativ tänker jag lägga klinker på golvet som ytskikt. Jag är medveten om att "rätt" är att bila upp golvet och isolera underifrån, men det är inte aktuellt, utan är det verkligen helt hål i huvudet att isolera som ovan lägger jag hellre ytskikt direkt på betongen och lever med kalla golv. Tankar och ideer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.