Hej


Jag har tänkt mig att totalrenovera badrummet i vårt hus från 1935.
Badrummet är på vår övre våning och var tidigare uppdelat på tre rum,
1. Större rum med inbyggt badkar, bidé och handfat
2. Litet rum med endast handfat och extra dörr in från sovrum.
3. Litet rum med WC.


Efter att ha tagit bort väggarna och grävt i golvet så började jag leta efter bärande balkar
och efter att ha grävt ut ca 1 ton med grus så ser det ut som nedan kort.


Golvet var uppbyggt med klinker, betong i två lager och sedan grus/sand och sist en gjuten betongplatta.


Så nu till lösningen för att bygga upp golvet igen, det är inte gjort ännu så kom gärna meed förslag eller tillrättavisingar ;-)


Först lägga ut armeringsmatta med distaser mot golv, sedan lägga rör för avlopp, fixera brunnar och dra
vatten och anslutning till golvvärme.
Sedan lägga gjuta ett lager med betong, jag har tänkt med gjuta med EPS (om det heter så) betong med frigolitkulor i.


Sedan matta med golvärmeslangar som flyts in i flytspacklet och sedan tätskikt.


Den gamla golvkonstruktionen är gjord för att hålla för många kilon så det hindrar inte olika lösningar.

IMG_2695.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2698.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2699.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brädan som ligger i mitten på ena bilden ligger lös direkt på plattan för att stödja en tidigare vägg.
 
Tycker det låter som en genomtänkt idé men jag funderar lite över varför du vill armera EPS-betongen? Den lär ändå inte få någon större hållfasthet. Då skulle jag hellre lägga armeringsnätet i flytspackellagret.
 
  • Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
Hej Norrbotenstorpet, det var mest för att jag tänkte att det skall göras rejält och då har man något att fästa avlopp och andra rör emot innan man häller ut EPS-betongen, fast det kanske bara behövs några nät där rören ligger alternativt fästa dem mot brädor så att de ligger still vid gjutningen och inte stiger upp eller flyttar sig.
 
T
Rätt blandad EPS-betong kommer absolut inte att lyfta några rör så skippa brädor och nät.

Endast brunnen behöver fixeras med typ lite snabb-bruk precis runt den så den hålls fast i ett vägrätt läge.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.