Är i full färd med att köpa lite långved.

Jag har pratat med en kille som hävdar att om jag köper 10 "lösmeter" ved av honom. Så kommer jag att få 30 kubik stjälpt ved när jag kapat och kluvit det.

Kan detta verkligen detta stämma? Jag tycker att det låter lite för bra för att vara sant. Har jag fel?

Och vad är en "lösmeter" Ved?
 
S
i prncip 1meter ved eller "stock" kan ju vara liten eller stor diameter
 
En "lösmeter" ved är alltså en meter stock? Om det stämmer så måste det vara frågan om ett missförstånd här? För så grova stockar, fins det inte i Sverige?
 
Lösmeter verkar vara nån sorts förvirrat odefinierat. Ofta är det bara en felskrivning eller missuppfattning för löpmeter.
Men 1 kubik ohugget utan luft kan bli 1,4-2 kubik travad ved, eller ännu något mer stjälpt ved. Men 1 meter stam blir inte 3 kubik stjälpt, om den inte är 1 meter i diameter.
http://www.bioenergiportalen.se/?p=6841
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag vet att man räknar volymen gånger 0.7 om man ska räkna om från stjälpt ved till travade. Men hur räknar man om det från travade till stjälpt?
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag vet att man räknar volymen gånger 0.7 om man ska räkna om från stjälpt ved till travade. Men hur räknar man om det från travade till stjälpt?
Dividera med 0,7
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
2 kubik stjälpt = 1,4 kubik travat (2*0,7)
1,4 kubik travat = 2 kubik stjälpt (1,4/0,7)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Men 1 kubik ohugget utan luft kan bli 1,4-2 kubik travad ved, eller ännu något mer stjälpt ved. Men 1 meter stam blir inte 3 kubik stjälpt, om den inte är 1 meter i diameter.
[länk]
Så om stockarna är superraka och jättetjocka så kan jag få ut 2 kubik huggen och staplas ved av dem.

Och 2÷0,7= lite mer än 2,85

Så det är möjligt att det förhåller sig på så sätt att grabben i fråga räknar optemistiskt. Och det är möjligt att jag nu har fått svaret på mitt lilla mysterium?
 
Finns som sagt många mått att utgå från. Ett av de vanligare (och det som närmast ger tre gånger volymen) är fub, fast mått under bark. Det ger ett omvandlingstal på 2,64 till stjälpt mått (alltså en kubikmeter fub ger 2,64 kubikmeter stjälpt ved).

Och sen kommer du förstås inte få en tiometersstock som är en kvadratmeter grov om du köper tio meter fub, utan du kanske får 5-6 klenare stockar.

Här kan du gräva ner dig i omvandlingsmatematiken om du inte har bättre saker för dig: http://www.skogssverige.se/omvandlare
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Innan saven stiger, alltså på vintern. Då är virket som torrast och behöver minst torktid. Det viktigaste i sammanhanget är förstås när virket är avverkat och inte när du köper det – levererar någon vinterfällt virke nu eller i april och du ändå inte tänkt kapa och klyva det förrän till sommarsemestern så gör det ena eller andra förstås varken till eller från.
 
  • Gilla
pellas och 1 till
  • Laddar…
Vad jag är ute efter är att få veta när på året långved är som billigast. Och när det brukar finnas som mest långved till salu.
 
Redigerat:
Hyltran från Veglemyren skrev:
Är i full färd med att köpa lite långved.

Jag har pratat med en kille som hävdar att om jag köper 10 "lösmeter" ved av honom. Så kommer jag att få 30 kubik stjälpt ved när jag kapat och kluvit det.

Kan detta verkligen detta stämma? Jag tycker att det låter lite för bra för att vara sant. Har jag fel?

Och vad är en "lösmeter" Ved?
Om du köper en trave långved och mäter den så är det lösmeter, om du räknar bort all luft emellan så blir det fastmeter, om det skulle handla om timmer (som det inte är i det här fallet) så räknas det ofta med måttet under bark, FUB(fast m2 under bark).
 
Han som jag funderar att handla av påstår att "10 lösmeter" blir 30 kubik stjälper ved och jag tycker att det låter lite optimistiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.