Rörmokaren som var hemma och bilade upp för att dra nya avlopp körde av röret till tvättmaskinsuttaget, ett 3fas uttag, som låg draget i plattan. Är ett hus från 1971 med betongplatta.

Visst, lite klantigt men i alla fall.

Är det jfb:en eller säkringarna som ska lösa ut när detta sker? Nu löste alla tre säkringar ut och inte jfb. Kan jag dra slutsatsen att denna tvättmaskinsmatning inte är skyddad av jfb då? Eller kräver det ytterligare undersökning?
 
Det går inte att säga vilket som löser av säkringar eller JFB i ett sånt fall, dock är det säkert övervikt åt att JFB brukar lösa ut även falskt vid kortslutningar där den teoretiskt inte skulle reagera. Så att kolla upp funktionen på den och vad den täcker är ju lämpligt.
 
Jag högg av en jordkabel igår och då löste både säkring och jordfelsbrytare ut.
 
Om rörmockaren kortslöt alla tre faserna mot fas/nolla först så ska egentligen inte JFBn lösa ut men det kan hända pga kortslutningsströmmen som blir.
Jag har varit med om att JFBn har löst ut när en glödlampa (även lågenergilampa) har gått sönder.

@gasolgrill, vad var det för jordkabel? var det en EKKJ eller N1XV, om det var den förstnämnda så träffar den skyddsjorden innan du träffar nolla/fas. I bägge fallen så har du kontakt med omgärdade marken (jorden/sanden) och på så sätt kontakt med "sann jord".
 
Hela röret är helt av, på två ställen, det var en väldigt hård betong enligt rörmokaren så han körde nog på allt vad han orkade. Därav ett han inte upptäckte det fören efteråt, när han rensade hålet från betongen.

Det är väl mest det att jag inte vill ha uttag i tvättstuga som inte är skyddade av jfb. Så får sätta elektrikern på detta när han dyker upp imorgon. Han är redan förvarnad om att rörmokaren körde av en röret i plattan som behöver åtgärdas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.