Tänkte fråga efter lite tips hur jag ska lösa mina problem med ventilationen. Det drar in avnloppslukt genom spiskåpan i köket vissa sommardagar. Idag var en sån dag men avloppslukt i huset när vi vaknade... Mindre trevligt.

Huset är ett myresjöhus från 1974 där oljeeldning ersatts med jordvärme för 12 år sen. 100kvm+100kvm källare. Idag ser det ut såhär:

Källare: Tilluftsventiler i tvättstuga, förråd, gillestuga samt gästrum. Frånluft bastu+duschrum ca 15 l/s, frånluft dusch+bubbelbadkarssrum ca 15 l/s. Dessa styrs av en Östberg CK 100 C på vinden. Utöver detta har vi ett granabgolv i gillestugan där frånluften är satt till 5 l/s.

Övervåning: Tilluftsventil över fönster i sovrum, 2 tilluftsventiler över fönster i vardagsrum. Frånluft en 100 CC kanal i badrum(utan fläkt) samt en 150CC kanal över spisen i kök. Denna spisfläkt är endast behovsstyrd och körs när vi lagar mat. Båda dessa kanaler mynnar ut i skorstenen där vi också har avluftningen för avlopp. I skorstenen har vi två stålrör men används ej för varken eldstad eller ventilation i dagsläget.

Som jag upplever det har vi utmärkt ventilation i källaren året om, men på övervåningen står luften still under varma sommardagar. Sen var det detta med avloppslukten..

Tacksam för tips och råd.
 
Då har ni undertryck i huset så att avloppsventilationen sugs in i kökskanalen. Kan bero på vindstilla/vindriktning/vädertyp.
Har ni stängda sovrumsdörrar på natten? Eller luktar det även på dagen?

Det låter som en liten frånluftsfläkt i köksfläktskanalen behövs, eftersom det helst inte ska komma in ngn luft den vägen. Med denna lösning kanske även ventilationen på ovanvån blir bättre. Kräver förmodligen byte av köksfläkt.

Annars kanske en liten frånluftsfläkt i badrumsventilationen skulle hjälpa? Förutsätter att det lilla extra lufttrycket skickar upp luften, inkl avloppslukten, lite ovanför skorstenstoppen så att det inte kan sugas in i kökskanalen.

Problem med dålig ventilation uppe på sommaren beror förmodligen på att det är högst lufttryck på den varma ovanvåningen, och därmed blir tilluftsventilerna mer el mindre frånluftsventiler. Om tilluftsventilerna i källaren stängs så kommer luften att sugas in via ovanvåningen. Det borde ge bra ventilation i sovrummen varma somrar, men då vill ni definitivt ha köksfläk- och badrumskanalerna spärrade mot baksug.

Har ni funderat på att skaffa FTX-ventilation?
 
Funderat har vi. FTX handlar om ganska mycket pengar och det kommer nog ta alldeles för många år att tjäna igen de pengarna då vi har billig jordvärme som värmekälla. Tänkte i alla fall testa att lösa våra problem utan nytt system. Tycker in vi har jättestora ventilationsproblem ändå. Har vi bara dörrarna lite på glänt på nätterna är luften bra när vi vaknar, utan imma på fönstren. Med dörrar stängda har vi lite imma på rutorna när det är som kallast på vintern. Hade tänkt fixa upp ventilationshål i dörrarna så vi kan ha de stängda året om.

Vår köksfläkt är denna: http://thermex.se/produkt/457/optica-660
En ganska dyr, relativt ny och fin köksfläkt som jag ogärna kastar ut. Skulle det funka att komplettera med en fläkt på taket i den kanalen och isåfall vilken rekommenderar ni? 150 kanal är det. Sen en pax calima i badrummet och försöka ligga runt 30-35 l/s totalt med spisfläkten? En pax calima gör 8 l/s kontinuerligt så då skulle man kunna köra kanalfläkten på runt 20-25 l/s?
 
Redigerat:
Kanske inte löser själva grundproblemet, men det finns ju kallrasspjäll även för spisfläktar, borde väl stoppa lite lukt?
Eller en vakumventil på utloppet för själva avloppsventilationen?
 
Beställde en PAX Calima men har inte bestämt mig angående köksfläkten. Om jag sätter kallrasspjäll ovanför spisfläkten så har jag endast frånluft i badrum via calimafläkten på övervåningen. Är det verkligen en bra lösning? Då måste den gå på maxhastighet 30 l/s konstant vilket kanske skulle fungera då badrummet inte ligger i anslutning till något sovrum?
 
Redigerat:
Brukar vara bra att dra ut luft från köket också.
Hur bra spisfläkt man än har så brukar det bli kvarvarande lukt som behöver ventileras bort, och som man inte vill ha i resten av huset.

Går det inte att få en takfläkt som tar både kök och badrum?

Kallrasspjäll finns det väl i alla köksfläktar, (utom då möjligtvis de som är gjorda just för konstant frånluftsventilation)?
 
Vi kompletterade med ett extra kallrasspjäll i köksfläktkanalen och trodde att vi löst problemet. Men tydligen blev det endast höst/vinter och andra väderförhållanden. Men nu efter 8 månader så verkar det "dåliga" vädret vara tillbaka igen och det smiter fortfarande in lite avloppslukt. Om än mindre men ändå tillräckligt.

Är det någon som kan tipsa om en köksfläkt som har en inbyggd grundventilation?

Den enda jag hittat är denna
https://www.bauhaus.se/koksflakt-franke-non-stop-f260-10.html

Jag hade velat att den helst skulle se ut ungefär såhär för att passa in i övriga inredningen.
http://thermex.se/produkt/457/optica-660
 
Vi bytte vår gamla köksfläkt häromåret. Jag letade inte så mycket då jag hittade en ok fläkt på Elgiganten. Tyckte det fanns många fläktar att välja på, men jag hoppade över alla med konstant ventilation eftersom vi har FTX.

Dock kan jag konstatera att det medföljande kallrasskyddet är ett skämt. Två plastflärpar med massor av stora springor runtom och emellan. Mycket riktigt så känner jag att det drar in kalluft från fläkten. Inga mängder, men allt över inget alls är åt h...te för mkt. Hursomhelst, plastflärparna är lätta och öppnar sig av lufttrycket när fläkten är igång, och faller sedan tillbaka till stängt läge när fläkten stängs av. Så kanske funkar en sådan vanlig fläkt med en takmonterad frånluftsfläkt, annars är det ju bara att låta bli att montera dessa flärpar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.