Hejsan!
Inom kort kommer jag (förhoppningsvis) bli husägare.
Vi har inte tillträtt ännu, men eftersom jag är så sjukt dålig på att vänta och väldigt otålig så ska det göras upp planer till höger och vänster redan nu, och då har jag stött på ett problem.
Huset vi ska köpa har indraget kommunalt vatten, och har ett fristående garage.
Detta garage kommer fungera som mekgarage, men det har idag inget indraget vatten.
Det finns avlopp, men jag är osäker på om det är draget till kommunalt avlopp.

Iallafall, det jag har insett kommer bli ett problem är just vattnet.
Då vi kommer meka där så vill jag gärna ha varmvatten att tvätta händer med, och även till högtryckstvätten när jag ska tvätta min enduro-hoj.

Hur ska jag lösa det här på bästa sätt?
Mina alternativ är väl egentligen varmvattenberedare (enklast, men onödigt att värma vatten om man inte är i garaget på 2-3 veckor), genomströmningsberedare (kräver hög effekt), eller dra varmvatten från huset.
Varmvattnet i huset värm idag av en pelletskamin, men hur stor blir effektförlusten av att dra 20-30 meter vattenrör?

Att man får spola en liten stund innan det blir varmt gör inget, men det ska ju sedan bli varmt och inte halvljummet.
 
Genomströmningsvärmare låter väl bra,du måste ju ändå ha ordentligt upp säkrat till svetsen och kompressorn... :)
 
Föreslår att du drar bara kallvatten från huset och sätter en varmvattenberedare. Förlusterna från en beredare är väldigt små. Om du inte tänker mata högtryckstvätten med varmvatten så kan du kanske nöja dig med en 30 liters beredare. Dom värms ju otroligt snabbt så en sådan kan man ju slå på när man börjar mecka och slå av när man har donat klart.
 
Du tvättar väl hojen utomhus? Om du isåfall kan nöja dig med att tvätta händerna i kallvatten så kan du sätta en vattenutkastare för både varm- och kallvatten på huset och mata högtryckstvätten därifrån.
 
pelle242 skrev:
Genomströmningsvärmare låter väl bra,du måste ju ändå ha ordentligt upp säkrat till svetsen och kompressorn... [bild]
Det är draget 16A-säkring separat till garaget.
Kollade på en enklare till att börja med, bara för att ha nått att jämföra med, Jula´s: http://www.jula.se/varmvattenberedare-1-l-436002
Den värmer 2,9 l/min, eller 174 l/h.
De flesta högtryckstvättar har väl ett maxflöde på 5-600 l/h?

Tittade även på Nibe, för att komma upp i dessa mängder kräver det en värmare på 18 kW.
Det verkar helt sinnesjukt overkill för att kunna tvätta hojen?

När jag tvättar händerna räcker säkert Jula´s gott och väl, och det är ju inte så att man står och tvättar hojen en timme, men ska man spola mer än någon minut och ha varmvatten hela tiden så kommer det inte räcka till om man inte kör på en riktig värstingvariant?
Eller är jag fel ute?

mlkjhr skrev:
Föreslår att du drar bara kallvatten från huset och sätter en varmvattenberedare. Förlusterna från en beredare är väldigt små. Om du inte tänker mata högtryckstvätten med varmvatten så kan du kanske nöja dig med en 30 liters beredare. Dom värms ju otroligt snabbt så en sådan kan man ju slå på när man börjar mecka och slå av när man har donat klart.
Jag vill ha varmvatten till högtrycken också, det gör en enorm skillnad på att få bort skiten från hojen, sanden från en bana här i närheten sitter riktigt ordentligt om det torkat in lite (typ på vägen hem).
En begagnad på uppåt 100 liter eller mer kanske vore nått då?

pelpet skrev:
Du tvättar väl hojen utomhus? Om du isåfall kan nöja dig med att tvätta händerna i kallvatten så kan du sätta en vattenutkastare för både varm- och kallvatten på huset och mata högtryckstvätten därifrån.
Stämmer att jag tvättar utomhus, men det är 20-30 meter mellan garaget och huset, och lämpligast ställe att tvätta på är på andra sidan garaget (som är över 100 kvm stort)..
Men visst, det är ett alternativ. Får kolla på förlängningsslang.
 
Enklast vore kanske att köpa en liten beredare till handtvätten och en dieseltvätt till enduron.
 
Var inne på dieseltvätt också, men när jag kollade för ett par dagar sedan hittade jag endast dyra begagnade i dålig kvalité, eller ännu dyrare nya.
Men nu sökt jag på hetvattentvätt och fick upp lite intressanta objekt.
Som det är just nu så lutar det väl mest åt en sådan begagnad och någon 30 liters beredare att använda inuti verkstaden.
 
Om man ska värma vv till en högtryckstvätt, går genomströmningsvärmare bort. Om du inte vill ha en monstervariant som släcker hela kvarteret när du ska tvätta. Skaffa en rejält stor beredare istället, eller dieseltvätt.
 
En gasoleldad genomströmmningsberedare kanske?
 
Det går inte alls så mycket varmvatten vid tvätt av mc eller bil som du verkar tro. Du blandar ju alltid ut vattnet i beredaren för att komma ner i lämpligare temp, därför räcker vattnet längre. Det går tom att ta en dusch med bara en 15 liters beredare som är inställd på 55grader.. ;)
Du klarar dig långt med en 50liters beredare, men en 100liters sitter ju aldrig fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.