Jag håller på att se över elen i mitt hus. Mitt primära problem är att husets huvudentré är flyttad så att alla strömbrytare sitter i fel ände av rummen. Jag har krälat omkring en del i lösullen på vinden för att hitta vad som går var. Mycket av det som är draget efter att huset byggdes är lösa EKK i lösullen. Det finns även lösa kopplingsdosor som kommer upp ur ullen om man drar i kablarna. Finns det något bättre sätt att lösa det på? Det går för övrigt även att hitta en del kreativa kopplingar på sina ställen.

Erik
 
Låter som att en hempulare eller en inte allt för nogräknad elektriker varit i farten.
 
Tror inte det finns några genvägar, sådant där brukar vara hopplöst att försöka reda ut. Antagligen bättre att börja om från början. Tyvärr.
 
Det är tveklöst hempulare som varit i farten. Huset är ett före detta fritidshus på 55 kvm, så det är inga mängder av kablar. Det är fråga om sju taklampor i hela huset, och det går att reda ut vilken kabel som går till vad. Det jag undrar är om någon har förslag på ett bättre ställe att förvara kablarna än löst under lösullen. En smal kabelstege, kabelkanal eller dylikt.

Erik
 
Går det inte att rörlägga då?
 
En del rör lär det bli i anslutning till nya strömbrytare. Vissa av kablarna har dock inte med belysningen inomhus att göra. Det går kablar till ytterbelysning och kablar till gäststugan som jag inte behöver röra. Min tanke var att det kunde bli mer överskådligt att lyfta upp dessa ur lösullen när man ändå är uppe och kryper.

Erik
 
B
kan du fästa dem på en planka som står på högkant och låta kablar gå ovarnför lösullen, ej i?

mössen kan knaga på kablarna om de ligger i lösullen.. har haft samma problem... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.