Hej.
Jag och min sambo har nyligen köpt hus och har två frågor gällande ev. problem.

1) I hallen har säljaren plockat ner lampor och endast lämnat hängande, tejpade kablar. (bifogad bild) Jag har blivit informerad om att detta kan vara olagligt, stämmer det, så jag faktiskt bör ta upp det med säljaren? Dels p.g.a. brandrisk, samt att jag själv inte kan ett smack om elektronik, så att sätta upp en dosa och kontakt vill jag helt klart ha en kunnig person till att göra detta. Otejpade elektriska kablar hängande från taket i en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2) Varken när vi tittade på huset eller när besiktning gjordes flaggades det för mögel eller fukt, men när Anticimex gjorde sin besiktning för försäkringen upptäckte de en fuktbubbla på väggen intill golvet och för hög luftfuktighet i källaren. Började riva lite vid en golvfog under trappen och konstaterar då en svag mögeldoft. Fuktigheten verkar isolerad till ett rum, så min gissning är pga. att de lagt ett trägolv som inte andas ordentligt i källaren. Kan detta klassas som dolt fel om vi behöver byta ut golvet.

Mvh,
Henrik
 
1. Sådär brukar det normalt se ut när man flyttar in där någon har bott tidigare. Dock så skulle eltejp eller nån form av toppklämma/wago ha används för att det ska vara helt ok.
Det är inte olagligt.

2. Det kan inte klassas som dolt fel.
 
Tack för snabbt svar.
 
O
Som sagt, det är inte vackert, men så värst farligt behöver det inte vara så länge du inte är i taket och klättrar. Men stick iväg till Clas ohlson och köp wago eller liknande t.ex http://www.clasohlson.com/se/Anslutningsklämma-Wago-222/Pr363051000
Dessa är enkla att arbeta med. Stäng av strömmen sedan är det bara att sätta dit en på toppen av varje kabel.

En inredd källare är en riskkonstruktion, så jag tror att det ska väldigt mycket till att få saker som dolt fel. Det gick dessutom se att något var fel vid en besiktning. Det krävs en hel del för att få någonting klassat som dolt fel i rätten.

Välkommen till husägarlivet!
De flesta hus är väldigt sällskapssjuka. Vilket det visar på alla möjliga sätt... :p
 
Det ska vara rätt stora fel för att det ens ska vara värt att ta upp något som dolt fel och inte ens då är det säkert att du får rätt.
 
Misstänkte att så var fallet, men som förstahusköpare så är man nog mest lite lätt nojjig såhär i början :)
Hur allvarligt felet är och vad som krävs för insats är ju osäkert än, försöker bara skaffa mig lite förståelse för det hela. Tack för svar
 
den enklaste måste väl vara att skruva dit en lampa? De flesta är ju gjorda att sitta dikt mot tak och lösa trådar kanske behövs ändå.
 
Anlitade du besiktningsmannen vid köpet? Om han inte upptäckte synbara fel eller inte varnade för riskkonstruktionet kan du ha möjlighet att reklamera besiktningen. Felen som du beskriver är som sagt inte dolda, så den första besiktningsmannen borde ha upptäckt dem om besiktning av dessa delar ingick i uppdraget.
 
Ja, besiktning gjordes av Eminenta. Då fanns dock lampor i taket, så de lösa trådarna gick ju inte att kommentera då.
 
Vad skrev bes. om källaren då?
 
Kablarna tycker jag att du lämnar. Felet är så litet att det är helt oväsentligt. Isolera dem med ubåt, sockerbit, wago alternativt sätt dit en lamppropp (hona!!!!)
 
"Ingen avvikande lukt som tyder på fuktrelaterade skador kunde förnimmas i inomhusluften vid inträde i byggnaden eller vid stickprovsmässiga luktkontroller utmed golvvinklar."

"Nuvarande ägare har aldrig noterat någon avvikande lukt typ mögellukt i huset och har inte heller fått påpekande från utomstående om att det skulle finnas någon avvikande lukt"
 
Står det några noteringar om riskkonstruktioner? Kan finnas i ett helt annat kapitel.

Var det du själv som beställde och betalade besiktningen?
 
Var fuktbubblan som anticimex hittade synlig vid första besiktningen? Det stod inte nån möbel eller så framför? Finns det några sådana noteringar i protokollet, dvs att utrymmet var belamrat eller dylikt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.