Hej,

Bygger badrum på övreplan i 1,5 plans villa. Avoppet går upp i mellantak och sen ut tilll tak - avluftning.

Nu har det monterats en 90anslutning från ny toa till konstruktionen.

Hur säkerställer man / eller bör man säkerställa?/ att toalettspolet går åt vänster ner för avloppet och inte trycks ut på taket i luftningsventilen?


/Åsa
 
Gravitationen?
 
Avloppsröret går i golvet och det är ca 1-2m till "gravitationen" fungerar till vår fördel, dvs avloppet svänger ner i väggen..... om du förstår.


Den snutt där toaletten är ditkoppad i och som går ut i tak är vertikal i golv. ingen lutning.
 
Inte helt säker på att jag hänger med. Om den är vertikal så är det väl ganska mycket lutning..? Du kan inte göra en skiss?
 
Bild som kanske förtydligar lite?
 
  • avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild från "insida av badrum. Vertikal var fel, sorry, liggande vågrätt.
 
  • avlopp2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De horisontella rören har väl ett fall från luftningen mot stammen? Och 90-gradersvinkeln ska vara svängd åt det håll som vattnet ska rinna. Då räcker det.
 
Ja, brukar de ha fall mot stammen? det är byygt av husleverantör - Smålandsvillan. Vi kollade det alldrig. Jag tror inte det sattes dit en mjuk sväng i skarv, jag tror den var skarp 90grader pga utrymmesbrist.
 
Alla horisontella rör ska ha fall på (minst) 1:100. Huruvida det kommer funka bra med en rak 90-graders vet jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.