Mina föräldrar har en Miele M6262 inbyggnadsmikro där glaset på luckan har lossnat i nederkant. Sitter fortfarande kvar i överkant, tror att det är infästningen till handtaget som håller kvar den.

Någon som har ett bra sätt att laga detta på?

Går det att plocka bort luckan helt och byta den alternativt om går att limma tillbaks glaset mot plåten?

Mikron är ca 4år gammal så inga garantier som gäller längre, måttligt imponerad av Miele kvalitén...

På bilden vilar luckan på dörren till köksskåpet under.

Närbild av Miele inbyggnadsmikrovågsugns typskylt med modellnummer M6262 och specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på luckan till en Miele M6262 inbyggnadsmikro där glaset har lossnat i nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
micket31
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har bytt ut ett flertal luckor på denna micromodell, det är limmat en tunn sträng runt luckan och mycket riktigt så hänger den kvar i handtaget. Kan förvarna om att glaspanelen riskerar att råka ut för samma sak. Känt fel för miele även om dem inte skulle erkänna det. De nya luckorna är bättre konstruerade/har bättre lim...

Om man kan tänkt sig att laga själv så skulle jag rekommendera att ta loss luckan och släppa handtaget för att lättast limma om glaset med glassilikonlim från ”down corning”, det kan eventuellt räcka med att lägga en sträng i nederkant på sidorna och tvinga upp glaset mot ramen, limmet har lång härdningstid dock. Bör få härda 24h.
 
  • Gilla
micket31 och 1 till
  • Laddar…
Hur gör man för att ta loss luckan? Tyckte inte det såg ut som den typ av gångjärn som sitter på ugnar som är gjorda för att hakas av.
 
  • Gilla
micket31
  • Laddar…
Man måste ta ut micron och ställa på rygg eller sida. Gångjärnen har stift som skjuts in i skenor som sitter i botten. Där finns ett par skruvar som man kan släppa på och dra luckan rakt ut.
 
  • Gilla
micket31 och 1 till
  • Laddar…
Perfekt, jättestort tack för utmärkta svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.