Hej,
Jag trodde returfjädern i min gamla toalettdörr var trasig, men den är hel. Jag kan istället se att ett nitat "dragstopp" (röd markering) blivit sned o gör så att returfjädern hoppar av sin krok. Detta kommer jag laga genom att vira runt ståltråd eller en passande mutter. Att böja tillbaka stoppet kommer troligen inte hålla i längden.

Låset sitter i en dörr från 50-talet men antar låset är senare modell. Finns ett sådant klassiskt låsvred som visar att toaletten är upptagen eller ledig.

Nu till frågorna;

- Jag hittade en löst liggande fjäder i nedre hörn(gul markering). Jag kan inte se om fjäderns ben är av, eller var den ska sitta. (Låg inga lösa metalldelar i kassetten)

- Om jag vill köpa nytt lås, vad ska jag leta efter som passar min gamla dörr? (Måtten mellan låsvred o handtag måste ju stämma med nuvarande. Kan någon se vilket Assa lås detta är?
 
  • En person håller en dörrlåsmekanism med markerade delar, eventuell reparation, inomhusbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dracula Dracula skrev:
Hej,
Jag trodde returfjädern i min gamla toalettdörr var trasig, men den är hel. Jag kan istället se att ett nitat "dragstopp" (röd markering) blivit sned o gör så att returfjädern hoppar av sin krok. Detta kommer jag laga genom att vira runt ståltråd eller en passande mutter. Att böja tillbaka stoppet kommer troligen inte hålla i längden.

Låset sitter i en dörr från 50-talet men antar låset är senare modell. Finns ett sådant klassiskt låsvred som visar att toaletten är upptagen eller ledig.

Nu till frågorna;

- Jag hittade en löst liggande fjäder i nedre hörn(gul markering). Jag kan inte se om fjäderns ben är av, eller var den ska sitta. (Låg inga lösa metalldelar i kassetten)

- Om jag vill köpa nytt lås, vad ska jag leta efter som passar min gamla dörr? (Måtten mellan låsvred o handtag måste ju stämma med nuvarande. Kan någon se vilket Assa lås detta är?
404T fanns med olika dorndjup men då det finns hål för genomgående skruvar för wc-behör (ena vid gul pil) så är det troligtvis 45mm dorndjup.
Om du har dorndjup 45mm så kan det ersättas med låshus ASSA 2020.
Fjädern till fallkolven ligger fel och den du har i handen ska påverka armen på roddaren till vredet.
En hand håller en demonterad låsmekanism med markerade områden som visar ett problem eller intressepunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning assa 2020
Teknisk ritning med mått av en dörrlås komponent, isometrisk vy, svartvit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
404T fanns med olika dorndjup men då det finns hål för genomgående skruvar för wc-behör (ena vid gul pil) så är det troligtvis 45mm dorndjup.
Om du har dorndjup 45mm så kan det ersättas med låshus ASSA 2020.
Fjädern till fallkolven ligger fel och den du har i handen ska påverka armen på roddaren till vredet.
[bild]

Ritning assa 2020
[bild]
Tack
"Tyvärr" har jag idag lagat låset o stoppat in det i dörren, så jag kunde inte återmontera den lilla fjädern i handen - gissade att den skulle vara till roddaren men hittade inte plats/funktion för den - låset fungerar ju ändå :) ...på vilket sätt påverkar fjädern vredet?

Fjädern till fallkolven lyckades jag klura ut redan - att den skulle in i "hålet" där du markerat.

Dorndjupet verkar vara 45mm, eller typ 46-47mm. Beror på om jag räknar från insida eller utsida av låskassettens front.

Handtaget o lås funkar nu , men rasar det igen köper jag ett 2020. Tack
 
Den lilla fjäderns funktion är att hålla vredet i öppet eller låst läge det håller roddaren på plats i ändlägena.
Dorndjupet är 45, 50 eller 55mm det är troligtvis 45mm vilket är samma som modern standard.
Dorndjup mäts inklusive stolpen.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Den lilla fjäderns funktion är att hålla vredet i öppet eller låst läge det håller roddaren på plats i ändlägena.
Dorndjupet är 45, 50 eller 55mm det är troligtvis 45mm vilket är samma som modern standard.
Dorndjup mäts inklusive stolpen.
tack.
En till sista fråga. Denna lilla fjäder, som jag troligen hittade på nätet(se bild), ska den sitta med en skruv igenom kassetten? (som du nämnde något om) Det satt nämligen ingen skruv där, men kanske har gjort. Alternativet är ju att fjädern sitter på samma axel som roddaren - annars förstår jag inte hur fjädern ska hållas på plats.
(Den lilla "flärp" som sticker ut 90 grader på fjäderns ena ben finns inte på min, kanske gått av)

Bild på en torsionsfjäder för låssystem, webbsidans produktbeskrivning och pris i svenska kronor.
 
Dracula Dracula skrev:
tack.
En till sista fråga. Denna lilla fjäder, som jag troligen hittade på nätet(se bild), ska den sitta med en skruv igenom kassetten? (som du nämnde något om) Det satt nämligen ingen skruv där, men kanske har gjort. Alternativet är ju att fjädern sitter på samma axel som roddaren - annars förstår jag inte hur fjädern ska hållas på plats.
(Den lilla "flärp" som sticker ut 90 grader på fjäderns ena ben finns inte på min, kanske gått av)

[bild]
Inte en aning då den är till en vedeldad panna Ariterm 35+/60+ och det är inte mitt område.

När locket sitter på plats så kan inte fjädrarna lossna om de ligger rätt.
Locket sitter med 2st skruvar men där du ringat in med rött är nog skruven avbruten men det ska sitta en skruv där samt i skruvhålet nere till vänster där tryckesfallsfjädern sitter.
 
1 123abc skrev:
Inte en aning då den är till en vedeldad panna Ariterm 35+/60+ och det är inte mitt område.

När locket sitter på plats så kan inte fjädrarna lossna om de ligger rätt.
Locket sitter med 2st skruvar men där du ringat in med rött är nog skruven avbruten men det ska sitta en skruv där samt i skruvhålet nere till vänster där tryckesfallsfjädern sitter.
Det satt 2 skruvar i mitt lock. En större skruv nere till vänster som du påpekade, samt en smal skruv med mutter upp till höger.

Faktiskt satt det ingen skruv vid röd markering. Det är en nit, skalle är rund utan spår. Möjligen har tidigare ägare gjort någon lagning.

Allt funkar så jag låter det vara :) vredet funkar fint utan fjädern. Misstänker att den fjädern aldrig funkat så länge jag bott här.
 
1 123abc skrev:
404T fanns med olika dorndjup men då det finns hål för genomgående skruvar för wc-behör (ena vid gul pil) så är det troligtvis 45mm dorndjup.
Om du har dorndjup 45mm så kan det ersättas med låshus ASSA 2020.
Fjädern till fallkolven ligger fel och den du har i handen ska påverka armen på roddaren till vredet.
[bild]

Ritning assa 2020
[bild]
Så här fick jag ihop det
 
  • Närbild av ett metallbeslag med fjädrar och skruvar, monterat på en träyta, relaterat till ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Låsmekanism i metall på en träyta, med synliga komponenter som en fjäder och olika skruvar, del av ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.