Hej!

Jag har anlitat en elfirma som skall koppla in två extra vägguttag på övervåningen. Ett i vardagsrummet och ett i sovrummet. Det är ett 1 1/2 plans hus med kattvind.

Det finns ett befintligt vägguttag som elektrikern tänker "förlänga" dels bort till hörnet av vardagsrummet och sen in i sovrummet (visa samma yttervägg). Han tänker sätta rot-dosor och dra flex-slang mellan de tre vägguttagen.

Så långt inget konstigt...

Min far som är snickare och lite allmän "förståsigpåare" gillar inte elktrikerns krav att vi måste ta bort de spånskivor som sitter i kattvinden för att han ska kunna göra monteringen. Och dessutom borra hål genom varje vertikal regel från det bef. vägguttaget och bort till sovrummet. Ca 8 meter.

Utifrån vardagsrummet och in mot kattvinden ser det ut såhär

tapet
gips
ångplast
isolering (lösull)
reglar
spånskiva
horisontella reglar fastskruvade med torx som håller fast spånskivan, en regel uppe, en i mitten och en vid golvet.


Min far tycker att det räcker med att borra ett 16mm hål igenom hela härligheten, göra hål från insidan för rot-dosan och sedan dra flex-slangen från rot-dosan, genom hela väggen, ut genom spånskivan på kattvinden och sedan fästa flexslangen/vp röret på den regel som spånskivan är fäst med och sedan ett nytt 16mm hål in till rot-dosan i sovrummet. Täta överallt med skum/isolering för ev kondens. Han grundar detta på att även den befintliga installationen är ju gjord på utsidan av ångspärren, dvs mellan yttre spånskiva och ångplast. Han tycker inte att en spånskiva och lite lösull kan göra så stor skillnad att det påverkar el-installationen.

Givetvis behöver man först såga upp ett inspektionshål vid det befintliga uttaget för att kunna koppla på flexslang. Men detta hål sätter man igen snyggt och kvar blir endast 16mm hålet för själva slangen, tätat.

Vem har rätt? Gör elektrikern det onödigt krångligt för sig? Det är väldigt trångt på kattviden för att hålla på med att skruva bort reglar och spånskivor och borra massa hål. Dessutom finns risken att lösullsisolerigen sprids ut.

Det finns ju ingen möjlighet att komma i kontakt med kablarna då de är inuti flex-slangen/vp-röret , frågan är väl om det kan bli problem med kondens då det är varmt i rot-dosan men kallt på kattvinden.

Kan en annan sorts kabel lösa problemet om det är en säkerhetsrisk att flex-slang är synlig ifrån vinden? Normalt har man ju den inuti väggarna...


MVH
Henrik
 
Redigerat:
Nu har jag inte läst inlägget jättenogrannt, så jag kan ha missuppfattat.

Om jag fattar det rätt så vill elektrikern dra slangen inne i väggen, din pappa vill ha den på själva kattvinden (kallt utrymme)?

Det är att föredra att lägga VPrör/slang i varmt utrymme just pga kondensrisken, även om kattvinden är tillgänglig som förvaringsutrymme, så bör slangen dras så att den skyddas från åverkan.

Nackdelen med elektrikerns förslag är om jag fattat det rätt att det är besvärligt att komma åt och jobba på kattvinden.

Prata med elektrikern, det anses fungera att dra elrör mellan kallt och varmt utrymme om man tätat röret på den varma sidan. Han kanske har fler synpunkter.
 
Mikael_L
Om det inte är allt för krångligt och trångt för att jobba ifrån kattvinden skulle jag göra som din far föreslår, men klamra EKK istället för FK i rör/slang.
En VP-rör-stump där EKKn går genom väggen, som är limmad med PL400 eller fastskummad med fogskum. Tryck sen in lite minerull i röret och runt EKKn, för att stoppa luftströmmar genom röret.
Klart.
 
Om lösullen hålls uppe genom spånskivan som elektrikern vill ha bort för att installera låter det ju som ett ordentligt projekt att hålla kvar den under arbetet.

Personligen skulle jag öppnat upp i gipsen för dosan, om möjligt försökt hålla hålet i plasten så tight som möjligt runt dosan eller tom tryckt in plasten med dosan och sedan endast gjort ett hål för flexslangen. För att unvika kondens i dosan kan du ju efter färdig kabeldragning fylla slangen med lämpligt klet, tex fogmassa, och sedan borde den saken vara klar.

// Mats
 
Har du uteslutit att dra utvändig synlig kabel (EKRK) ?
 
Utvändig kabel (EKRK) syns ju knappt om man spikar kabeln med letti.
 
Jag skulle alla gånger lägga ett rör på den kalla sidan. Idioti att börja riva bara för att få in röret i väggen.
 
Hej!

Farsan jublar

Skämt åsido, det var alltså som jag gissade. Vet ej varför elektrikern var så grinig med att göra en 100 % dold installation (dold även från kattvinden). Dålig dag kanske.

I detta fallet övervägde vi faktiskt inte utanpåliggande invändig installation även om det kan vara mera praktiskt..

1) VI har ingen kopplingsdosa att utgå ifrån
2) Det blir snyggare tycker frun i huset med dold
3) Hade varit tvungen att borra genom inneväggen för att få in vägguttaget i sovrummet. All koppling är gjord i takdosorna.

Så detta är nog det enklaste alternativet, om man lyder farsan ;) Mina två funderingar kring hans åsikt var egentligen bara

1) Hur reagerar flex + FK (eller vad heter nu den vanliga 1.5mm2 installationskabeln man använder) på sådan kyla som kan vara i kattvinden, kondens etc.

2) Vid ev. besiktning hur reagerar man på en "synlig" (från kattvinden) flexslang med FK?

Men då experterna här säger att det inte ska vara några problem så kör vi på! Elektrikern får göra det på det viset vi föreslår eller så får han gå hem :)

vänligen
Henrik
 
Mikael_L
Rikard, är det inte bra med EKK, så slipper man slang-kondens-problematiken...?
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
OM säger OM det blir FK i , just det sätt dit RÖR på kattvinden så kommer det att se MYCKET bra ut.

Protte
 
Om det är trångt hade jag hellre lagt ett rör = mindre klamring.

Täta röret/slangen så är det lugnt.
 
Det går ju att dra kabel i rör/slang också om man vill det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.