Såhär ser kranen till tvättmaskinen ut i vårt nybyggda badrum. Får den vara lös på det viset?
 
L
Allt ska sitta fast så det inte rör sig vid manövrering av kranen
 
L Liteavvarje skrev:
Allt ska sitta fast så det inte rör sig vid manövrering av kranen
Så med andra ord får det inte se ut sådär?
 
L
Nej det ska inte vara så , det ska sitta stumt , annars kommer den att lossna med tiden
Ha lite is i magen , så kommer det proffs här som kan säga vad som är riktigt fel
 
Nej, den ska sitta fast men hur väggbrickan och fästet fungerar vet jag inte, någon röris får fylla i.
 
Sitter samma typ av väggbricka för rören till handfatet och även dessa flexar.
 
Krilleman
Svaret är enkelt, men dock tråkigt för dig.

Den brickan dom har använt ska man inte ansluta med en tappventil pga att den ej är fast, utan som du redan själv märkt, den är lätt rörlig. Så det är inget fel på brickan i sig. Den är endast tilltänkt att ansluta koppling eller kulventil.

Brickan som skulle vore korrekt är en rund fast väggbricka med tre st insexskruvar som låser muttern stumt med brickan.

Monteringsanvisning för avlånga "rörliga" brickan:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8550613.pdf

Monteringsanvisning för den fasta väggbrickan:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_8550662.pdf

Bruksanvisningen berättar vad man får ansluta på punkt nr 10 under "montering"
Avlånga brickan:
10. Anslut önskad Vatette koppling/kulventil Dy15.

Fasta runda täckbrickan:
10. Anslut önskad Vatette koppling/kulventil/tappventil Dy15.

Så det är din installatör som helt enkelt inte har läst monteringsanvisningen tråkigt nog. Och den runda brickan täcker inte hålen för den redan borrade avlånga...


Tråkig läsning, jag vet, men det är så det är!

:thinking:

Rund fast väggbricka för Vatette koppling eller kulventil med insexskruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
SSSS och 3 till
  • Laddar…
Helvete att man inte en enda gång ska kunna anlita hantverkare utan att det blir fel. :mad:

Så brickan måste bytas? Kan jag hänvisa till Säker Vatten eller annat?
Kan man sätta annan täckbricka eller kommer jag att ha ett hål i väggen? Surt när just plattsättarna faktiskt gjort ett riktigt bra jobb :cry:
 
Men under handfat är de OK? Där går ju bara slangar ut genom brickan, upp till kranarna i handfatet.
 
Krilleman
Under handfatet är det helt OK så länge en Vatette-koppling är ansluten.

Hänvisa till monteringsanvisningen inte följts och säkervatten som kräver att man läser just monteringsanvisningen!

Sidan 15 i säkervatten under punkt 3.
Montering av VVS-system och VVS-produkter ska alltid utföras enligt leverantörens dokumenterade monteringsanvisningar.

Och alla Vatettes väggbrickor har monteringsanvisning i pappersform bifogat i plastförpackningen!
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Men om vi inte vill ha halva/hela badrummet nedrivet igen så blir resultatet två fula silikonfyllda hål i kakelplattan bredvid den korrekta brickan?
 
Krilleman
Ja, jag tror tyvärr det.

Jag har några brickor liggandes i garaget. (Ja, jag har som vanligt för mycket prylar hemma...) Kikar på diametern på den och återkommer.

Vad har du i väggen, prisol eller PEX 15 alt 16mm?
 
Krilleman
Din befintliga bricka är med stor sannolikhet ca 110mm bred.
40mm c/c mellan skruvhål/anslutning/skruvhål och ca 15mm metall på varje sida av skruvhålen.

Den runda fasta brickan är 60mm i diameter totalt. Vilket då innebär att du får 1cm till centrum i befintliga borrhål synligt.

Det kanske går att lösa med silicon trots allt?!

Jag hittade en dubbelbricka i avlångt utförande, bara som förtydligande att monteringsanvisningen medföljer...

Halvsuddiga bilder, jag vet. Men mobilen börjar ha gjort sitt också! :p

Översiktsbild av en rund vattenledningsbricka bredvid en linjal och en förpackning med monteringsanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvsuddig bild av en avlång metallbricka med tre genomgående hål och förpackad i plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad jag har i väggen har jag ingen aning om. Får fråga rörmokaren när han kommer för att fixa en annan sak. Kan gå ut och mäta brickan sen.
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Din befintliga bricka är med stor sannolikhet ca 110mm bred.
40mm c/c mellan skruvhål/anslutning/skruvhål och ca 15mm metall på varje sida av skruvhålen.

Den runda fasta brickan är 60mm i diameter totalt. Vilket då innebär att du får 1cm till centrum i befintliga borrhål synligt.

Det kanske går att lösa med silicon trots allt?!
Ditt antagande om måtten stämmer.
Angående silikon så vete fasen om jag får igenom det hos min fru. Just plattsättarna gjorde ett guldjobb och hon är så glad över hur fint badrummet blev. Kan man plocka loss en platta och sätta dit en ny? Tätskiktet är Tarkett Tarkodry eller nåt sånt, en matta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.